יום רביעי, 13 במאי 2020

פירוש התורה - וְהָאֵשׁ עַל-הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד-בּוֹ לֹא תִכְבֶּה, וּבִעֵר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן עֵצִים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר; וְעָרַךְ עָלֶיהָ הָעֹלָה, וְהִקְטִיר עָלֶיהָ חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר ויקרא, פרשת צו:
[ויקרא ו ה] וְהָאֵשׁ עַל-הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד-בּוֹ לֹא תִכְבֶּה, וּבִעֵר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן עֵצִים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר; וְעָרַךְ עָלֶיהָ הָעֹלָה, וְהִקְטִיר עָלֶיהָ חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים.
[תרגום אונקלוס] וְאִישָׁתָא עַל מַדְבְּחָא תְּהֵי יָקְדָא בֵּיהּ לָא תִּטְפֵי, וְיַבְעַר עֲלַהּ כָּהֲנָא אָעִין בִּצְפַר בִּצְפַר; וְיַסְדַּר עֲלַהּ עֲלָתָא, וְיַסֵּיק עֲלַהּ תַּרְבֵּי נִכְסַת קֻדְשַׁיָּא.
[תרגום יונתן] וְאֵישָׁתָא עַל מַדְבְּחָא תְהֵי יוֹקְדָא בֵיהּ לָא תִטְפֵי וְיַלְפֵי עֲלָהּ כַּהֲנָא אָעִין בִּצְפַר בִּצְפַר עַד אַרְבַּע שְׁעִין דְיוֹמָא וִיסַדֵר עֲלָהּ עֲלָתָא וְיַסֵיק עֲלָהּ תַרְבֵּי נִכְסַת קוּדְשַׁיָא
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 71]):
"והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה וביער עליה הכהן עצים בבוקר בבוקר עד ארבע שעות היום וערך עליה העולה והעלה עליה חלבי זבח הקדשים."
-          תרגומים דומים למקרא.
-          תרגום יונתן מוסיף עַד אַרְבַּע שְׁעִין דְיוֹמָא שבעברית עד ארבע שעות היום.
אפשר אולי לשאול, למה תרגום יונתן מוסיף זה? חיפשתי, אולי יש מחלוקת בגמרא, כמה שעות הבוקר. מצאתי מה שכתבתי לפני כארבע שנים, 27 במרץ, 2016. ואלה הדברים שכתבתי אז, באותה השאלה:
"כתוב במקרא בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר , שבתרגום אונקלוס בִּצְפַר בִּצְפַר , שבעברית גם בבוקר בבוקר , אבל בתרגום יונתן יש תוספת קטנה בִּצְפַר בִּצְפַר עַד אַרְבַּע שְׁעִין דְיוֹמָא .
התוספת הזאת, בבוקר בבוקר עד שעה ארבע שביום , מסבירה לפי חז"ל מה זה בוקר, ז"א, עד ארבע השעות הראשוניות של הבוקר.
כתוב באתר של ( yeshiva.org.il/wiki/ קרבן תמיד ) :
ונפסקה הלכה כמתיא בן שמואל שזמן הקרבת התמיד משיאיר פני כל המזרח. התמיד קרב עד ארבע שעות. מקור דין זה ממשנה בעדויות (פ"ו מ"א) רבי יהודה בן בבא העיד חמשה דברים ... ועל תמיד של שחר שקרב בארבע שעות."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה