יום שלישי, 5 במאי 2020

פירוש התורה - אֲשֶׁר נָשִׂיא, יֶחֱטָא; וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא-תֵעָשֶׂינָה, בִּשְׁגָגָה--וְאָשֵׁם.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



 כתוב בספר ויקרא, פרשת ויקרא:
[ויקרא ד כב] אֲשֶׁר נָשִׂיא, יֶחֱטָא; וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא-תֵעָשֶׂינָה, בִּשְׁגָגָה--וְאָשֵׁם
[תרגום אונקלוס]  אִם רַבָּא, יְחוּב; וְיַעֲבֵיד חַד מִכָּל פִּקּוֹדַיָּא דַּייָ אֱלָהֵיהּ דְּלָא כָּשְׁרִין לְאִתְעֲבָדָא, בְּשָׁלוּ--וִיחוּב
[תרגום יונתן] בְּזִימְנָא דְרַבָּא בְּעַמָא יֵיחוֹב וְיַעֲבֵיד חַד מִן כָּל פִּקוּדַיָא דַיְיָ אֱלָהֵיהּ דְלָא כַשְׁרִין לְאִתְעֲבָדָא בְּשָׁלוּ וְיִתְחַיֵיב:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 47]):
"בעת שהגדול בעמו (הוא הנשיא) יחטא, ועשה אחת מכל מצות ה׳ אלקיו אשר לא ראויים להעשות בשגגה, ואשם. "
-          זה בא ביחד עם אמירת חז"ל "אין צדיק עושה ולא טועה".
יש חשיבות גדולה ועצומה בין עשיה בשגגה לבין עשיה בזדון. העונש הוא שונה: עשיה בזדון כרת, עשיה בשגגה קורבן. זה כאשר המעשה מול הקב"ה. כאשר המעשה מול הזולת, יש כללים אחרים, כאשר במקום ראשון זה ביטול, החזר הנזק, למשל גניבה, גזל, תעונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה