יום רביעי, 10 בינואר 2024

שיעורי "מוסר" 12

 

שיעורי "מוסר" 12

אגרת המוסר

לרבי ישראל מסלנט

עתה נשקיף נא בעבודתנו המחויבת לבוראנו יתברך, הלא דבר הוא. מה הוא הכלל אשר ממנו נשאב הפרטים? בלי דעת ובלי תבונה נכיר שהאמונה המרחפת בנו, שהאלוהים שופט הוא לתת לאיש כפרי מעלליו, היא ראשית מצעדנו לעבודתו יתברך. הוא מאמר חז"ל (מכות כד.), בא חבקוק והעמידן על אחת "וצדיק באמונתו יחיה(חבקוק ב, ד). ומאמר חכמינו ז"ל (בבא בתרא עח:) "על-כן יאמרו המושלים בואו חשבון" (במדבר כא, כז)-"המושלים", אלו המושלים ביצרם, "באו חשבון"-בואו ונחשב חשבונו של עולם, הפסד מצווה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה. אכן למורת-רוח ודאבון לב, כוח הכללי הזה מסתתר בנו, נחבא במצפוני הלב, בל יראה החוצה, אם לא נשים לב לשדד אדמות לבבנו בהרחבת רעיוני המוסר. אי לזאת, כל הכוח הכללי הלזה בל ישלח פארותיו על האיברים לאוסרם במאסר היראה. ומזה הכלל לא ימשכו הפרטים להישמר מהעבירות המתרגשות, ונכשלים אנחנו בכל עת בעבירות רמות עד שמים יגיעו: בחטאי הלשון באין מעצור לרוחנו, ובעסקי משא ומתן למכביר, וביטול תורה על כולנה. ובכלל, בכל האיברים כמעט אין במו מתום, למתבונן היטב איש לפי ערכו, שכל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו, ונכשל בעבירות נישאות ורמות, אשר גם לחשכת לבבנו כסומים נחשבנו, אין רואה גודלם. רק אם נשקיפה על-ידי כלי-המחזה המגדלת דבר גדול למאוד, הנראה לחולשת ראותנו כקטן, הוא השכל הנכון, על-פי התורה הנאמנה, נמצא אותם חמורות הרבה באיכותם ביתר שאת ויתר עז.

-          אכן למורת-רוח ודאבון לב, כוח הכללי הזה .... -  לעניות דעתי, לפי הכתוב " כוח הכללי הזה" ולפי מה שכתוב במגילת אסתר:

[אסתר ז ו] וַתֹּ֣אמֶר אֶסְתֵּ֔ר אִ֚ישׁ צַ֣ר וְאוֹיֵ֔ב הָמָ֥ן הָרָ֖ע הַזֶּ֑ה וְהָמָ֣ן נִבְעַ֔ת מִלִּפְנֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וְהַמַּלְכָּֽה׃

" הָמָ֥ן הָרָ֖ע הַזֶּ֑ה" , לעניות דעתי, הכתוב " כוח הכללי הזה" מתייחס ליצר הרע שבאדם, שביהודי.

אפשר אולי להרחיב: רבי ישראל מסלנט מדבר על הקב"ה "הכלל אשר ממנו נשאב הפרטים". במשפט הזה, רבי ישראל מסלנט מתייחס על יצר הרע "כוח הכללי הזה". האם, חס וחלילה, להבין שמדובר על שתי רשויות? ברור שלא! אמרו חז"ל:

[ברכות לג ב] ואמר רבי חנינא הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים שנאמר (דברים י, יב) ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה ...

[אבות ב ד] הוא היה אומר: עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו. בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך....

[קידושין ל ב] שלושה שותפים יש באדםהקב”ה אביו ואמו, ...

לכן, לעניות דעתי, הקב"ה ועם ישראל הם בעלי ברית, שותפים, בקיום העולם. אמרו חז"ל "העולם נברא עבור עם ישראל!" מצאתי פסוק בשיעור כבוד הרב אורי עמוס שריקי שליט"א, המבטא בצורה מצוינת את המחשבה שלי https://ravsherki.org/index.php/2013-02-13-17-15-16/330-2013-01-24-21-11-20/195-195/489-2017-05-22-09-30-26/1525-15251525-1525

"סיום: סיפור בריאת העולם בתורה הוא מדריך להבנת מגמת הבריאה, התורה אינה מעבירה אוסף של עובדות מדעיות. התורה באה להראות לנו את התכלית – תיקון השלמת המין האנושי. המטרה היא השלמת מעשה בראשית כשותפות בין בני האדם לאלוקים. אין תחרות בין האדם לאלוקים (בניגוד לתרבות היוונית), אלא להיפך, המטרה היא ליצור שיתוף פעולה בדרך להשגת המטרה, וזה מה שנותן את התוכן והמשמעות לכלל מעשה הבריאה." 

-          .... מסתתר בנו, נחבא במצפוני הלב, בל יראה החוצה, אם לא נשים לב לשדד אדמות לבבנו בהרחבת רעיוני המוסר. – רבי ישראל מסלנט מביא את "הרחבת רעיוני המוסר" כתרופה "לשדד אדמות לבבנו".

לעניות דעתי "בל יראה החוצה", ז"א "רק שלא רואים אותו החוצה". היצר הרע נחבא, מסתתר בתוכנו, רק שלא לשים לב עליו.

הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה