יום ראשון, 21 בינואר 2024

שיעורי "מוסר" 22

 

שיעורי "מוסר" 22

-      אגרת המוסר

לרבי ישראל מסלנט

 

נשימה לב להתבונן בעניין העבירות ונראה, כי שתים המה בסוגיהן: האחת נובעת מהתאווה הנפרצה לאהוב הערב לשעתו, לבלי השקיף הנולד, אם כי מרה תהיה באחרונה. נמצא דוגמתה מה גם בענייני העולם: האיש הסכל, ובפרט החולה, לחולשת-שכלו, יאהב לחטוף לאכול את הערב לחכו, וישכח כי זה יביאנו למחלה נפרצה. לכך אמרו רבותינו ז"ל (תמיד לב.) "איזהו חכם? הרואה את הנולד". הוא מאמר רבותינו ז"ל (סוטה ג.): "אין אדם עובר עבירה אלא אם-כן נכנסה בו רוח שטות".

-          נשימה לב להתבונן בעניין העבירות ונראה, כי שתים המה בסוגיהן: האחת נובעת מהתאווה הנפרצה לאהוב הערב לשעתו, לבלי השקיף הנולד, אם כי מרה תהיה באחרונה.  - 

-          נמצא דוגמתה מה גם בענייני העולם: האיש הסכל, ובפרט החולה, לחולשת-שכלו, יאהב לחטוף לאכול את הערב לחכו, וישכח כי זה יביאנו למחלה נפרצה.  -  "לאכול את הערב לחכו" להכניס לפה מיד, מבלי לחשוב, "לאכול עכשיו!". דרך אגב, לעניות דעתי, הסיסמאות "עכשיו!", כמו "שלום עכשיו!", "חטופים עכשיו!", ואפילו "משיח עכשיו!", יש בהם טעם של חוסר מחשבה, של רצון הלב ללא מחשבה, "לאהוב הערב לשעתו", לבלי להשקיף אל הנולד. אפילו חזרה בתשובה, מועילה יותר לעשותה בהדרגה, כפי שמצאתי כתוב breslevcity.co.il/איך-לחזור-בתשובה-איך-עושים-את-התהליך-בצ/:

"ולא בן רגע כשאדם זוכה וחוזר בתשובה שלמה, לפתע פתאום נעלם ממנו הדמיון שהיה לתולעת כשהייתה בצנון וחשבה שטוב לה, ואין מקום טוב יותר מזה, והנה נמצאת בתוך תפוח ערב וחשה בהבדל. כי אורך זמן עד שחשים בטוב"

-          לכך אמרו רבותינו ז"ל (תמיד לב.) "איזהו חכם? הרואה את הנולד". הוא מאמר רבותינו ז"ל (סוטה ג.): "אין אדם עובר עבירה אלא אם-כן נכנסה בו רוח שטות".

כתוב www.sefaria.org.il/Steinsaltz_on_Tamid.32a.7?lang=he מסכת תמיד דף לב עמוד א:

"ולאחר מכן אמר להם אלכסנדר מוקדון לזקני הנגב בשאלה שבענין האדם: אידין מתקרי חכים [איזהו האדם הנקרא, הראוי באמת להיקרא חכם]? אמרו ליה [לו] כדברי המשנה: איזהו חכם? — הרואה את הנולד. אמר להם בשאלה בענין זה: אידין מתקרי [איזהו אדם הנקרא] גבור? אמרו לו בלשון המשנה: איזהו גבור? — הכובש את יצרו. אמר להן עוד: אידין מתקרי [איזהו אדם הנקרא] עשיר? אמרו ליה [לו] באותו אופן: איזהו עשיר? — השמח בחלקו."

כתוב www.sefaria.org.il/Steinsaltz_on_Sotah.3a.4?lang=he מסכת סוטה דף ג עמוד א:

"ריש לקיש אמר: אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, שנאמר: "איש איש כי תשטה אשתו" (במדבר ה, יב) "תשטה" בשי"ן כתיב [נכתב], ויכולה להקרא בשי"ן שמשמעה לשון שטות."

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה