יום ראשון, 21 בינואר 2024

שיעורי "מוסר" 21

 

שיעורי "מוסר" 21

אגרת המוסר

לרבי ישראל מסלנט

 

נשימה לב להתבונן בעניין העבירות ונראה, כי שתים המה בסוגיהן: האחת נובעת מהתאווה הנפרצה לאהוב הערב לשעתו, לבלי השקיף הנולד, אם כי מרה תהיה באחרונה. נמצא דוגמתה מה גם בענייני העולם: האיש הסכל, ובפרט החולה, לחולשת-שכלו, יאהב לחטוף לאכול את הערב לחכו, וישכח כי זה יביאנו למחלה נפרצה. לכך אמרו רבותינו ז"ל (תמיד לב.) "איזהו חכם? הרואה את הנולד". הוא מאמר רבותינו ז"ל (סוטה ג.): "אין אדם עובר עבירה אלא אם-כן נכנסה בו רוח שטות".

-           האחת נובעת מהתאווה הנפרצה לאהוב הערב לשעתו  -  לעניות דעתי, בשבילי היה קשה להבין את הביטוי "לאהוב הערב לשעתו". מצאתי באינטרנט כמה הסברים:

vinnews.com/wp-content/uploads/2021/02/ספר-מסילת-ישרים-עם-מאיר-המסילה.pdf כתוב "לאהוב את הערב לנו מיידית".   

מלבי"ם על תהילים פרק י"ט פסוק י"א "הַֽנֶּחֱמָדִ֗ים מִ֭זָּהָב וּמִפַּ֣ז רָ֑ב וּמְתוּקִ֥ים מִ֝דְּבַ֗שׁ וְנֹ֣פֶת צוּפִֽים׃"

"הנחמדים" - ואומר כי ימצאו בה גם השלמיות המדומים שהאדם רודף אחריהם, אם המועיל, שהם "נחמדים מזהב ומפז רב", ואם הערב, שהם "מתוקים מדבש ונופת צופים", שימצא בם הערב לשעתו, והמועיל אל החיים המדינים והצלחה בעוה"ז (בעולם הזה) :

daf-yomi.com/Data/UploadedFiles/DY_Item/46852-sFile.pdf

א] בהסתכלות פשוטה אדם לא רואה את יצר הרע כרע גמור, אלא ככוחות עוורים, המושכים את האדם, להנאות, ולאו דוקא לעבור עבירות, אלא לאהוב את הערב לשעתו. וכאן מעורר אותנו רבי חמא ואומר שיצר הרע נקרא רע. וצריך לטפל בו כמו שמטפלים בדבר רע. לא רק לכוון אותו אלא להיות מודע שבתוכו יש רע. וכידוע מה שאומרים שהיצר הרע הוא גם רע רוחני כמעשה דעמרם חסידא, וגם רע טבעי

לעניות דעתי, הביטוי "לאהוב הערב לשעתו" מתייחס למי שחושב רק על הרגע שבהווה, ללא מחשבה על מה שיכול להיות בהמשך. המחשבה הזאת דומה למחשבות האפיקורסים, שאין השגחה פרטית, אין שכר ועונש, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא שבכלל לא קיים. לכן, האפיקורסים כופרים בהקב"ה. מחשבה זאת "לאהוב הערב לשעתו" מתקשרת "מהתאווה הנפרצה". לפי איגרת המוסר, מידת "לאהוב הערב לשעתו" ,שבעצם זה אפיקורסים, "הנובעת מהתאווה הנפרצה", היא אחת הסיבות של ביצוע העבירות.

-          לבלי השקיף הנולד, אם כי מרה תהיה באחרונה.  -  הכתוב "ללא לחשוב,  ללא להסתכל על מה שעלול לצאת, 'להיוולד' אחרי המעשה של "לאהוב הערב לשעתו", אפילו שעלולה להיות התוצאה מרה לנצח.

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה