יום ראשון, 14 בינואר 2024

שיעורי "מוסר" 15

 

שיעורי "מוסר" 15

אגרת המוסר

לרבי ישראל מסלנט

הוא מאמר הכתוב (קהלת ט, ד): "כי-מי אשר יחובר אל כל-החיים יש בטחון, כי-לכלב חי הוא טוב מן-האריה המת", כדרשת רבותינו ז"ל שכל זמן שאדם חי יש בו בטחון ותקווה לעשות תשובה, וכיון שמת אבדה תקוותו וכו'. אי לזאת, כל עוד נשמתנו בקרבנו, נמהר נחישה לפלס דרכינו לטוב.

-          הוא מאמר הכתוב (קהלת ט, ד): "כי-מי אשר יחובר אל כל-החיים יש בטחון, כי-לכלב חי הוא טוב מן-האריה המת", כדרשת רבותינו ז"ל – כתוב בספר קהלת:

[קהלת ט ד] כִּי-מִי אֲשֶׁר יבחר (יְחֻבַּר), אֶל כָּל-הַחַיִּים יֵשׁ בִּטָּחוֹן:  כִּי-לְכֶלֶב חַי הוּא טוֹב, מִן-הָאַרְיֵה הַמֵּת

רש"י מפרש:

כי מי אשר יבחר אל כל החיים יש בטחון - כי בעודו בחיים אפילו הוא רשע ונתחבר לרשעים כמו שנאמר אל כל החיים אפילו לרשעים יש בטחון שמא ישוב לפני מותו

כי לכלב חי הוא טוב מן האריה המת - ושניהם רשעים טוב היה לו לנבוזראדן שהיה עבד רשע ונתגייר שלא הקדימתו מיתה מנבוכדנאצר רבו שנקרא אריה שנאמר (ירמיהו ד) עלה אריה מסובכו ומת ברשעו בגהינם ועבדו בגן עדן, ורבותינו דרשו לענין מחתכין את הנבילה לפני הכלבים בשבת ומת המוטל בחמה אסור לטלטלו אלא אם כן הניחו עליו תינוק או ככר.

"כִּי-לְכֶלֶב חַי הוּא טוֹב, מִן-הָאַרְיֵה הַמֵּת" : לעניות דעתי, פסוק זה נאמר לכבות גבורת ההישרדות! במילים שלי "עדיף כלב חי על אריה מת!"  אני חושב על ההישרדות בשואה, בחורבן ירושלים, אבל גם הישרדות יום יומית שלי, של כולנו! לעניות דעתי, ההישרדות כוללת חזרה בתשובה יום יומית שלי, של כולנו! על ידי הישרדות, אחרי נפילה וירידה יש אפשרות, תקווה, ויכולת לעלות, לעלות אפילו לרמות יותר גבוהות מאשר קודם! פירוש רש"י מביא תירוץ נפלא!

-          שכל זמן שאדם חי יש בו בטחון ותקווה לעשות תשובה, וכיון שמת אבדה תקוותו וכו'. – והעיקר לא להתייאש לעולם!

-          אי לזאת, כל עוד נשמתנו בקרבנו, נמהר נחישה לפלס דרכינו לטוב. הכתוב "משום כך, כל עוד נשמתנו בקרבנו, נחושים אנו ליישר דרכינו לטוב!" אמן!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה