יום רביעי, 31 בינואר 2024

שיעורי "מוסר" 38

 

שיעורי "מוסר" 38

אגרת המוסר

לרבי ישראל מסלנט

אכן בחינה הגשמית, היא ההתבוננות ביראת ה' ולימוד ההלכות, היא רפואה עצמית, והאדם צריך להתנהג בה כדרך רפואת חולי הגוף, אשר לפי ערך המחלה כן ערך הרפואה בכמות ובאיכות, כן בחולי הנפש, הרפואה הלזו תתייסד לפי ערך המחלה. כל עוד אשר יצרו יתקוף עליו, כן ההכרח להוסיף בהתבוננות היראה ולימוד ההלכות כנ"ל. ואם לא ישתמש ברפואה הגשמית, אזי גם הרוחנית, היא לימוד התורה, לא תיתן כוחה כל-כך ליצר-הרע הרוחני. כתכונת בריאת האדם, אשר פעולתו הרוחנית היא הנפש, תלויה בבחינת הגוף, כנ"ל.

-          אכן בחינה הגשמית, היא ההתבוננות ביראת ה' ולימוד ההלכות, היא רפואה עצמית, והאדם צריך להתנהג בה כדרך רפואת חולי הגוף, אשר לפי ערך המחלה כן ערך הרפואה בכמות ובאיכות, כן בחולי הנפש, הרפואה הלזו תתייסד לפי ערך המחלה.  -  בפסוק זה יש הקבלה מלאה בין חולי הגוף, למיניהם, לבין חולי הנפש, למשל ירידה במידות, ירידה במוסר. לכן, גם הטיפול בחולי, אם זה חולי הגוף, אם זה חולי הנפש, הוא דומה, ז"א, תרופות מתאימות בכמות ובאיכות הנדרשת.

לעניות דעתי, זאת שיטה אחת, מודל אחד. שיטה אפשרית אחרת, מודל אחר, חולי הנפש, גם כן כמו חולי הגוף, יכול להיגרם על ידי הסביבה, למשל, דרך הידבקות! או על ידי הרגלים לא נכונים, למשל שימוש בסמים, שימוש באלכוהול! במקרים כאלה, ניתוק, בידוד, מהסביבה החולה גם יכולה לעזור לרפא את המחלה, אם זה חולי הגוף, אם זה חולי הנפש. כנראה יש עוד שיטות, מודלים אחרים. יכול להיות שאין שיטה טובה ביותר, אלא שיטה אופטימלית ביותר, המשלבת כמה שיטות ביחד, לפי חומרת החולי. ברור ומובן מאליו "להוסיף בהתבוננות היראה ולימוד ההלכות" מבורך ביותר.

-          ואם לא ישתמש ברפואה הגשמית, אזי גם הרוחנית, היא לימוד התורה, לא תיתן כוחה כל-כך ליצר-הרע הרוחני. כתכונת בריאת האדם, אשר פעולתו הרוחנית היא הנפש, תלויה בבחינת הגוף, כנ"ל.  -  כתוב בספר משלי, של שלמה המלך ע"ה, החכם מכול אדם, והמפרשים:

[משלי כב ו] חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה.

רש"י: חנוך לנער - לפי מה שתלמד לנער ותחנכהו בדברים אם לטוב אם לרע גם כי יזקין לא יסור ממנה

רלב"ג: חנוך לנער - אשר יחנוך לנער על פי הדרך אשר מנהגו וטבעו ללכת בה לחשבו והשגתו שכבר יקבל המוסר כאשר יגדל הנה ימשך שלא יוכל להסירו אחר זה מהדרך הרעה ההיא וגם לא יסור ממנה מעצמו וגם בעת זקנתו:  

מצודת דוד: חנוך - התחל והרגל את הנער בשנים להוליכו בעבודת הלפי דרך חכמתו, אם מעט ואם הרבה; וכשיהיה מורגל בעבודת ה', אז גם כי יזקין לא יסור ממנה, כי יתן לב להשכיל כשרון המעשה ההיא  

לכן, לעניות דעתי, יש כמה שיטות, לרפא את חולי הנפש, כאשר הרב, "הרופא" של חולי הנפש, יבחר בשיטה האופטימלית לרפא אותו.

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה