יום רביעי, 23 בנובמבר 2016

וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ,

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית:
[בראשית א כז] וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם
[תרגום אונקלוס] וברא ה' ית אדם בצלמיה, בצלם אלוהים ברא יתיה:  דכר ונוקבא, ברא יתהון.
[תרגום יונתן] וּבְרָא יְיָ יַת אָדָם בִּדְיוּקְנֵיהּ בְּצַלְמָא יְיָ בְּרָא יָתֵיהּ בְּמָאתָן וְאַרְבְּעִין וּתְמַנֵי אֵיבָרִין בִּתְלַת מְאָה וְשִׁיתִּין וְחַמְשָׁא גִידִין וּקְרַם עֲלוֹי מוֹשְׁכָא וּמְלֵי יָתֵיהּ בִּסְרָא וְאִידְמָא דְכַר וְנוּקְבָא בְגַוְהוֹן בְּרָא יַתְהוֹן:
א' תרגום יונתן מוסיף לעומת המקרא ותרגום אונקלוס. לעניות דעתי, מעניין חלק הפסוק 
... וּקְרַם עֲלוֹי מוֹשְׁכָא וּמְלֵי יָתֵיהּ בִּסְרָא וְאִידְמָא דְכַר וְנוּקְבָא בְגַוְהוֹן בְּרָא יַתְהוֹן:
שבעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 25])
ועשה על האדם קרום של עור ומילא את העור בשר ודם, ובתוך אלו הדברים הנזכרים היו זכר ונקבה ביחד
ב' לפי תרגום יונתן, הגבר והאישה נבראו בשלב הראשון ביחד. בשלב מאוחר יותר, הקב"ה הפריד ביניהם. יש אולי כמה נקודות לביאור:
-          ידוע שבפרחים של עצים ואילנות, ובפרחים בכלל, יש ביחד המרכיב הזכרי וגם המרכיב הנקבתי.
-          לעומת זאת, אצל היות ובהמות, יש הפרדה מוחלטת בין הזכר לבין הנקבה, כאשר הקב"ה ברא אותם כך מהתחלה.
-          לפי תרגום יונתן, למה הקב"ה ברא את הזכר ואת הנקבה ביחד, ואחר כך הפריד אותם? יכול להיות שהתוכנית הראשונית, ביחד, לא הצליחה, והקב"ה שינה את תכניותיו והפריד אותם?
-          יש אולי כמה רמזים חשובים במעשה הקב"ה:
יכול להיות שכוונת הקב"ה כאשר ברא את הזכר ואת הנקבה ביחד, לא בטעות, או כניסיון הקב"ה שלא הצליח, אלא לרמז לנו שהאיש והאישה אמורים להיות ביחד, בשר אחד כמו שכתוב במקרא בהמשך:
[בראשית ב כד] עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד
יכול להיות שיש כאן עוד רמז חשוב: בחירה חופשית של האדם. אם הזכר והנקבה היו נבראים ביחד, לא הייתה אפשרות של בחירה חופשית, גם של האיש, וגם של האישה.
יכול להיות עוד רמז חשוב: האיש נברא להיות עם אישה אחת. יכול להיות שהפוליגמיה לא הייתה קיימת לפי הרמז של הקב"ה.
יכול להיות עוד רמז חשוב: כול זוג, איש ואישה נבראים ביחד, אבל בעולם הזה מופיעים נפרדים. לכן, כול אחד, גם האיש, וגם האישה, להשתדל ולחפש את הזוגיות שנועדה לו. וכשה מצא אותה, לשמור עליה בכול כוחותיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה