יום שלישי, 15 בנובמבר 2016

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר בראשית פרשת בראשית:
[בראשית א יא, יב] יא וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן.  יב וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה-פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב.
[תרגום אונקלוס] יא ואמר ה', תדאית ארעא דתאה עסבא דבר זרעיה מזדרע, אילן פירין עביד פירין לזניה, דבר זרעיה ביה על ארעא; והוה כין.  יב ואפיקת ארעא דתאה עסבא דבר זרעיה מזדרע, לזנוהי, ואילן עביד פירין דבר זרעיה ביה, לזנוהי; וחזא ה', ארי טב
[תרגום יונתן] יא וַאֲמַר יְיָ תַּרְבֵּי אַרְעָא דִיתְאֵי עִישְבָּא דְבִיזְרֵיהּ מִזְדְרָע וְאִילֵן פֵּירֵי עֲבִיד פֵּירֵי לִזְנֵיהּ דְבִזְרֵיהּ בֵּיהּ עַל אַרְעָא וַהֲוָה כֵן יב וְהַנְפָקַת אַרְעָא דִיתְאִין עִיסְבָא דְבִזְרֵיהּ מִזְדְרַע וְאִילָן עַבִיד פֵּירֵי לִזְנֵיהּ וַחֲמָא יְיָ אֲרוּם טָב
א' לעניות דעתי, התרגומים הם מילה במילה של המקרא.
ב' הקב"ה ברא גם דשא, וגם עשב, וגם אילן פירות.
יכול להיות שיש כאן רמז לסוגים שונים של אנשים, צדיקים, בינוניים, ואפילו פחות מבינוניים. כמו שנברא בצומח, כך נברא גם באנושות. ויכול להיות שכמו שהצומח זקוק לכול הסוגים אלה, כך גם האנושות.
יכול להיות שדבר זה מזכיר לנו את המצווה של ארבעה המינים שבחג הסוכות, אתרוג, לולב, הדס, וערבה, והרמז שיש בהם בקשר לאנושות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה