יום שני, 7 בנובמבר 2016

הדין המיידי שעשה הקב"ה עם אדם וחווה

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית, על הדין המיידי שעשה הקב"ה עם אדם וחווה, וגם עם קיין.
וגם מאוחר יותר היה דין הקב"ה מהיר ומיידי, למשל חטא העגל, חטא המרגלים, ואולי גם חטא משה רבינו ע"ה.
לעומת זה, בימינו דין הקבר"ה נראה הרבה יותר איטי.
יכול להיות שיש לזה תירוצים:
-          הדין האיטי מאפשר לעשות תשובה. אזי אפשר לשאול, למה הקב"ה לא נתן אפשרות של תשובה לאדם או למרגלים לעשות תשובה?
-          יכול להיות שיש עוד מאפיינים של חטאים אלה של דין מהיר של הקב"ה.
-          יכול להיות שהקב"ה עושה דין מיידי בחטאים שאין להם תיקון, ז"א, אין כבר זמן לעשות תשובה.
-          תירוץ אחר, אמרו חז"ל שעל חטא שיש דין בעולם הזה, אין דין בעולם הבא. יכול להיות שבתקופת התורה ובמיוחד בימים הראשונים של בריאת העולם, לא היו רשויות מסודרות של דין בעולם הזה. לכן, הקב"ה נדרש לעשותו מיידית. לעומת זה, בימינו אלה הדין בעולם הזה מסודר ומפותח, לכן הקב"ה איננו נדרש לפעול במהירות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה