יום שלישי, 22 בנובמבר 2016

וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת-חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית פרשת בראשית:
[בראשית א כה] וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת-חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת-הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, וְאֵת כָּל-רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב
[תרגום אונקלוס] ועבד ה' ית חית ארעא לזנה, וית בעירא לזנה, וית כל רחשא דארעא, לזנוהי; וחזא ה', ארי טב.
[תרגום יונתן] וַעַבַד יְיָ יַת חֵיוַת אַרְעָא לִזְנָהּ זְנֵי דַכְיָין וּזְנֵי דְלָא דַכְיָין וְיַת בְּעִירָא לִזְנָהּ וְיַת כָּל רִחִיש אַרְעָא לִזְנָהּ זְנֵי דַכְיָין וּזְנֵי דְלָא דַכְיָין וַחֲמָא יְיָ אֲרוּם טַב
א' תרגום יונתן מוסיף לעומת המקרא ולעומת תרגום אונקלוס:
וַעַבַד יְיָ יַת חֵיוַת אַרְעָא לִזְנָהּ זְנֵי דַכְיָין וּזְנֵי דְלָא דַכְיָין וְיַת בְּעִירָא לִזְנָהּ וְיַת כָּל רִחִיש אַרְעָא לִזְנָהּ זְנֵי דַכְיָין וּזְנֵי דְלָא דַכְיָין וַחֲמָא יְיָ אֲרוּם טַב
שבתרגום לעברית:
ועשה ה' את חיות הארץ למינם, מינים טהורים ומינים לא טהורים, ואת הבהמה למינה, ואת כול רמש הארץ למינם, מינים טהורים ומינים לא טהורים, וראה ה' כי טוב.
ב' אפשר לשאול, למה על החיות, ועל הרמש נכתב מינים טהורים ומינים לא טהורים , אבל לא על הבהמה?
מצאתי באתרי INTERNET :
-          כל החרקים שנאסרו באכילה מכונים בתורה בשם: "שרצים". בתורה מוזכרים שלושה סוגים של שרצים אסוריםשרץ הארץ, שרץ העוף ושרץ המיםסוג אחד של שרצים מוזכר להיתר, והואחגבים.
-          חיה ביהדות היא הגדרה הלכתית כוללת לבעלי חיים ממחלקת היונקים שאינם גדלים מטבעם במקום ישוב. בשונה מבהמה שמטבעה גדלה במקום ישוב.  
-          החיות הכשרות היחידות הן שבע כפי שנכתב בתורה: איל, צבי, יחמור, אקו, דישון, תאו, וזמר.
ג' יכול להיות שלגבי הבהמה, הדברים ברורים היטב. לעומת זאת, לגבי חיות ורמש, החלוקה הרבה פחות ברורה. לכן, תרגום יונתן בא וקובע שגם בין החיות, וגם בין הרמש יש מינים טהורים, וגם מינים לא טהורים.
ד' באותו הקשר, מינים טהורים ומינים לא טהורים, אפשר אולי לשאול, למה הקב"ה עשה גם מינים לא טהורים, למה הקב"ה לא עשה אך ורק את המינים הטהורים?
אני לא יודע, יכול להיות שלכול מין, אם טהור ואם לא טהור יש התפקיד שלו בעולם. אמרו חז"ל, יכול להיות שהנמלה נבראה אולי אך ורק כדי שהאנשים ילמדו לקח מהתנהגות הנמלה, מתמדת, חרוצה, מחוברת כול כך  לציבור שלה.
יכול להיות שבדומה לעולם החי, גם לגבי האנשים, יש תפקיד גם לטהורים וגם ללא טהורים, כפי שהקב"ה ברא אותם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה