יום ראשון, 28 באפריל 2019

פירוש התורה - וְגַם-עֵרֶב רַב, עָלָה אִתָּם, וְצֹאן וּבָקָר, מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר שמות, פרשת בא:
[שמות יב לח] וְגַם-עֵרֶב רַב, עָלָה אִתָּם, וְצֹאן וּבָקָר, מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד
[תרגום אונקלוס] וְאַף נֻכְרָאִין סַגִּיאִין, סְלִיקוּ עִמְּהוֹן, וְעָנָא וְתוֹרֵי, בְּעִירָא סַגִּי לַחְדָּא
[תרגום יונתן]  וְאוּף נוּכְרָאִין סַגִּיאִין מִנְהוֹן מָאתָן וְאַרְבְּעִין רִבְוָון סַלִּיקוּ עִמְהוֹן וְעָאָן וְתוֹרֵי וְגֵיתֵי סַגִּי לַחֲדָא:
[ירושלמי (קטעים)] לְחוֹד עִרְבוּבִין:
א' תרגום יונתן בעברית:
"וגם זרים (נוכרים) רבים מהם (מתוך הנוכרים), מאתיים וארבעים רבבות עלו אתם (עם בני ישראל), וְצֹאן וּבָקָר, מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד"
נוּכְרָאִין (קידושין עב ב)   -   זָרִים
סַגִּיאִין (יומא סו ב; תענית י א)   -   רַבִּים
מִינְּהוֹן   -   מֵהֶם
-          תרגום יונתן מוסיף מָאתָן וְאַרְבְּעִין רִבְוָון סַלִּיקוּ עִמְהוֹן שבעברית מאתיים וארבעים רבבות עלו
אתם (עם בני ישראל).
-          רש"י מפרש:
ערב רב - תערובות אומות של גרים
-          לפי רש"י, עֵרֶב רַב היו כבר גרים, ז"א, עשו גיור לפני יציאת מצרים.
ז"א, אלה, עֵרֶב רַב, היו 240 רבבות. בני ישראל היו 600 אלף, ז"א, 60 רבבות. יוצא שהגרים היו פי ארבע מאשר בני ישראל!
עוד מצאתי באותו נושא, של עֵרֶב רַב ( he.wikipedia.org/wiki/ערב_רב ):
מכילתא מובא: "וגם ערב רב: מאה ועשרים ריבוא דברי ר' ישמעאלר' עקיבא אומר: מאתים וארבעים ריבוא, ר' נתן אומר: מאתים וששים ריבוא וצאן ובקר" (פרשת בא מסכת דפסחא פרשה יד). "וגם ערב רב עלה אתם": מאה ועשרים ריבוא דברי רבי ישמעאל. ר' עקיבא אומר מאתים וארבעים ריבוא. ר' יונתן אומר שלש מאות וששים ריבוא" (שמות, פרק י"ב סימן ר"ט).
בספר הזוהר וכן בתיקוני הזוהר נפוץ השימוש בביטוי ערב רב. בזוהר על פרשת שמות, קצא', מובא כי הערב רב היה חלק מן העם המצרי, בעלי אותה שפה, אשר כללו בתוכם את כל חרטומי מצרים. לאחר שחרטומי מצרים ראו את נפלאות ה', בקשו ממשה רבנו להצטרף לעם ישראל. הקב"ה הציע למשה שלא לגייר את הערב רב, אך משה ביקש מה' שיקבלם. טעמו של משה היה משום שהסיבה לרצונם להתגייר היא משום שראו את גבורת ה', לפיכך סבר משה כי כשיראו הערב רב את גבורות ה' בכל יום, ידעו כי אין אל מבלעדי ה'. לכן גייר משה את הערב רב ולקחם תחת חסותו."
כמה שאלות:
מה קרה להמון עֵרֶב רַב ?
עֵרֶב רַב היה סוג של גיור המוני שבוצע על ידי משה רבינו ע"ה. היה עוד גיור המוני בזמן מלך כוזרי. הם נעלמו. האם בימינו יכולים לקרות דברים כאלה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה