יום רביעי, 10 באפריל 2019

פירוש התורה - וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת, עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה; וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ, כֹּל קְהַל עֲדַת-יִשְׂרָאֵל--בֵּין הָעַרְבָּיִם.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר שמות, פרשת בא:
[שמות יב ו] וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת, עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה; וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ, כֹּל קְהַל עֲדַת-יִשְׂרָאֵל--בֵּין הָעַרְבָּיִם
[תרגום אונקלוס] וִיהֵי לְכוֹן לְמַטְּרָא, עַד אַרְבְּעַת עַסְרָא יוֹמָא לְיַרְחָא הָדֵין; וְיִכְּסוּן יָתֵיהּ, כֹּל קְהָלָא כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל--בֵּין שִׁמְשַׁיָּא.
[תרגום יונתן] וִיהֵי לְכוֹן קָטִיר וְנָטִיר עַד אַרְבֵּיסַר יוֹמָא לְיַרְחָא הָדֵין דְּתִנְדְּעוּן דְּלֵיתֵיכוֹן מִסְתַּפְיַן מִמִּצְרָאֵי דְחַמְיָין יָתֵיהּ וְיִכְסוֹן יָתֵיהּ כְּהִילְכָתָא כָּל קְהַל כְּנִישְׁתָּא דְיִשְרָאֵל בֵּינֵי שִׁמְשָׁתָא: 
א' תרגום יונתן בעברית:
"ויהיה לכם קשור ושמור עד יום ארבעה עשר לחודש הזה, שתדעו שאף אחד מכם ייראו מהמצריים, שרואים אותו (את הכבש). ויכסו אותו (יכול להיות דם הכבש, לפי ההלכה) כהלכה, כול קהל כנסת ישראל, בין השמשות (בין הערבים)."
קְטִיר   -   קָשׁוּר; קֶשֶׁר (שׁל רשעים)
-          תרגום יונתן מוסיף דְּתִנְדְּעוּן דְּלֵיתֵיכוֹן מִסְתַּפְיַן מִמִּצְרָאֵי דְחַמְיָין יָתֵיהּ שבעברית שתדעו שאף
אחד מכם ייראו מהמצריים, שרואים אותו (את הכבש).
לפי תרגום יונתן, גאלת בני ישראל היא לא רק שחרור גשמי, פיזי מעבדות מצרים, אלא, ואולי בעיקר, שחרור רוחני, פסיכולוגי, מהפחד בפני האדונים המצרים. וזה אפילו לפני שבני ישראל יצאו ממצרים באופן פיזי. יכול להיות שהמחסום הראשון הוא הפחד, ההרתעה בני האדונים המצרים. ואחרי זה בא השחרור הפיזי, השחרור מעבדות גופנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה