בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר שמות, פרשת בא:
[שמות יב יב] וְעָבַרְתִּי
בְאֶרֶץ-מִצְרַיִם, בַּלַּיְלָה הַזֶּה, וְהִכֵּיתִי כָל-בְּכוֹר בְּאֶרֶץ
מִצְרַיִם, מֵאָדָם וְעַד-בְּהֵמָה; וּבְכָל-אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה
שְׁפָטִים, אֲנִי יְהוָה.
[תרגום אונקלוס]
וְאֶתְגְּלֵי בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם, בְּלֵילְיָא הָדֵין, וְאֶקְטוֹל כָּל
בֻּכְרָא בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם, מֵאֲנָשָׁא וְעַד בְּעִירָא; וּבְכָל טָעֲוָת
מִצְרָאֵי אַעֲבֵיד דִּינִין, אֲנָא יְיָ.
[תרגום יונתן]
וְאִתְגְּלֵי בְּאַרְעָא דְמִצְרַיִם בִּשְׁכִינַת יְקָרִי בְּלֵילְיָא הָדֵין וְעִמִּי
תִּשְׁעִין אַלְפִין רִבְוָון מַלְאָכִין מְחַבְּלִין וְאֶקְטוֹל כָּל
בּוּכְרָא בְּאַרְעָא דְמִצְרַיִם מֵאֱנָשָׁא וְעַד בְּעִירָא וּבְכָל טַעֲוַות
מִצְרָאֵי אֶעֱבֵיד אַרְבַּע דִינִין טַעֲוַות מַתְּכָא מִתְרַכְּכִין טַעֲוַות
אַבְנָא מִתְגַּדְעִין טַעֲוַות פַּחֲרָא מִתְעַבְּדִין בְּקִיקִין טַעֲוַות אָעָא
מִתְעַבְּדִין קְטַם דְּיִנְדְּעוּן מִצְרָאֵי אֲרוּם אֲנָא יְיָ:
א' תרגום
יונתן בעברית:
"ואתגלה בארץ מצרים, בשכינת
כבודי, בלילה הזה, ועמי תשעים אלף רבבות מלאכי החבלה, ואהרוג כול בכור בארץ
מצרים, מאיש ועד בהמה, ובכול האלילים המצריים אעשה ארבעת הדינים: אלילים ממתכת
להמיס, אלילים מאבן לשבור, אלילים מחרס לעשותם חתיכות-חתיכות, אלילים מעץ לעשותם
אפר, שידעו המצריים שאני ה'."
טעות
– error, idol (מילון יסטרוב) (טעות, אליל,
עבודה זרה)
מרכיכין
– to make soft (מילון יסטרוב) (להמיס ?)
גדע
– to cut, chop (מילון יסטרוב) (לשבור)
פַּחְרָא - חֶרֶס
בקיקא
– a broken piece (מילון יסטרוב) (חתיכה שבורה)
קָטְמִי (תמיד
כט ב) - נַעֲשִֹים
אֵפֶר
-
תרגום
יונתן מוסיף וְעִמִּי תִּשְׁעִין אַלְפִין רִבְוָון מַלְאָכִין מְחַבְּלִין שבעברית
ועמי תשעים אלף
רבבות מלאכי החבלה.
יכול להיות שיש כאן רמז
לחטאים הרבים שלמצרים. הרי אומרים חז"ל שכול חטא על פני האדמה מיצר מלאך חבלה
בשמיים.
תירוץ אחר, אולי להדגיש את
כוחו של הקב"ה, וצבא השמיים שלו. אבל, אפשר להגיד, האם הקב"ה זקוק
לרבבות מלאכי החבלה כדי לעשות את המעשים שלו? הרי, הקב"ה עושה את דבריו על
ידי הדיבור שלו, הקב"ה לא זקוק לאמצעים גשמיים בשביל זה.
אפשר אולי לשאול: האם
המצריים, וגם בני ישראל, ראו את רבבות מלאכי החבלה, מי הם היו?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה