בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית כב יד] וַיִּקְרָא
אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, יְהוָה יִרְאֶה, אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם, בְּהַר
יְהוָה יֵרָאֶה.
[תרגום אונקלוס] וּפְלַח וְצַלִּי אַבְרָהָם
תַּמָּן בְּאַתְרָא הַהוּא, אֲמַר קֳדָם יְיָ הָכָא יְהוֹן פָּלְחִין דָּרַיָּא,
בְּכֵין יִתְאֲמַר בְּיוֹמָא הָדֵין, בְּטוּרָא הָדֵין אַבְרָהָם קֳדָם יְיָ
פְּלַח.
[תרגום יונתן] וְאוֹדִי וְצַלִי אַבְרָהָם תַּמָן
בְּאַתְרָא הַהוּא וְאָמַר בְּבָעוּ בְּרַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ גְלֵי קָדָמָךְ
דְלָא הֲוָה בִּלְבָבִי עוּמְקָא וּפָנִיתִי לְמֶעֱבַד גִזְרָתָךְ בְּחֶדְוָא
כְּדֵין כַּד יְהוֹן בְּנוֹי דְיִצְחָק בְּרִי עַלְיַין לְשַׁעַת אֲנִיקֵי תֶהֱוֵי
מִידְכַּר לְהוֹם וְעָנֵי יַתְהוֹם וּפָרִיק יַתְהוֹם וַעֲתִידִין אִינוּן כָּל
דָרַיָא קַיְימִין לְמֶהֱוֵי אָמְרִין בְּטַוְורָא הָדֵין כָּפַת אַבְרָהָם יַת
יִצְחָק בְּרֵיהּ וְתַמָן אִתְגַלְיַת עִילוֹי שְׁכִינְתָּא דַיְיָ:
[ירושלמי (קטעים)] וּפְלַח וְצַלֵי אַבְרָהָם
בְּשֵׁם מֵימְרֵיהּ דַיְיָ וַאֲמַר אַתְּ הוּא יְיָ דְחָמֵי וְלָא מִתְחַמֵי
בְּבָעוּ רַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ כּוֹלָא גְלֵי וִידִיעַ קֳדָמָךְ דְלָא הֲוָה
בְּלִבִּי פַּלְגוּ בְּזִימְנָא דְאַמֵרַת לִי לְמִקְרָבָא יַת יִצְחָק בְּרִי
לְמָעְבַד יָתֵיהּ עָפָר וּקְטָם קֳדָמָךְ אֶלָא מִן יַד אַקְדִימִית בְּצַפְרָא
וַעֲבָדִית יַת מֵימְרָךְ בְּחַדְוָוא וְקַיֵימִית מֵימְרָךְ וּכְדוּן בְּבָעוּ
רַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ אֱלֹהִים כַּד יְהֶוְיַין בְּנוֹי דְיִצְחָק עַלְלִין
לְשַׁעַת אַנַנְקִי תֶּהֱוֵי מִדְכַּר לְהוֹן עֲקֵידָתֵיהּ דְיִצְחָק אֲבוּהוֹן
וּשְׁרֵי וּשְׁבִיק לְחוֹבֵיהוֹן וּפְרוֹק יַתְהוֹן מִן כָּל אַנַנְקִי
דְעַתִידִין דָרַיָא לְמֵיקַם מִן בַּתְרֵיהּ לְמֶהֱוֵי אָמְרִין בְּטוּר בֵּית
מִקְדְשֵׁיהּ דַיְיָ קָרִיב אַבְרָהָם יַת יִצְחָק בְּרֵיהּ וּבְּטוּרָא הָדֵין
הוּא בֵּית מַקְדְשָׁא אִיתְגְלִית עֲלוֹי יְקַר שְׁכִינְתָּא דַיְיָ:
א' לפי הספר "נפש הגר" על ידי מרדכי במו"ר צבי הלוי ז"ל
לעווענשטיין:
"ועבד ה' והתפלל שם אברהם, במקום ההוא, ואמר:
לפני ה', כאן, יהיו עובדים את ה' דורות, וכן יאמרו שביום הזה, בהר הזה, אברהם עבד
את ה'."
ב' תרגום יונתן בעברית
([שרת"י במדינות – בראשית דף 222]):
"שם,
במקום ההוא, הודה והתפלל אברהם, ואמר: בבקשה, ברחמים מלפניך, ה', גלוי לפניך שלא
היה בלבבי עקמימות ועמוקות, ופניתי לעשות גזירתך בשמחה. בשביל זה, כאשר יהיו בניו
של יצחק בני, באים לעת צרה וצעקה, תהיה זוכר להם ועונה אותם, ופודה אותם, שעתידים
דורות לעמוד אחריו להיות אומרים: בהר (בית ה') הזה עקד אברהם את יצחק בנו, ושם
נתגלתה עליו כבוד השכינה של ה'."
ג' תרגום ירושלמי (קטעים) בעברית:
"ואברהם
עבד את ה', והתפלל לפניו , ואמר: אתה הוא ה' שרואה אבל אינו נראה, בבקשה, רחמים
לפניך ה', הכול גלוי וידוע לפניך, שלא היה בליבי מחלוקת או ספק כאשר אמרת לי
להקריב את יצחק בני, לעשות אותו עפר ואפר לפניך, אלא מיד השכמתי בבוקר, ועשיתי את
דבר אמירתך בשמחה, וקיימתי מאמרך, ולכן אני מבקש רחמיך מלפניך ה', כך שכאשר יהיו
בניו של יצחק באים לעת צרה, תהיה זוכר להם עקידת יצחק אביהם, תתיר ותניח
לעבירותיהם, ופדה אותם מן הצרות של הדורות העתידיים, לעמוד מן אחריהם אומרים בהר
בית המקדש של ה', הקריב אברהם את יצחק בנו, ובהר הזה שהוא בית המקדש התגלה לו,
לאברהם, כבוד שכינתו של הקדוש ברוך הוא."
ד' כול התרגומים מקשרים בין עקידת יצחק לבין הרחמים של ה' על הדורות הבאים של
עם ישראל, בניו של יצחק אבינו. דבר דומה מתפללים בתפילת המנחה, נוסח ספרדי עדות
המזרח :
אָבִינוּ
מַלְכֵּנוּ אָבִינוּ אָתָּה. אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אֵין לָנוּ מֶלֶך אֶלָּא אָתָּה.
אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ רַחֵם עָלֵינוּ. אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ חׇנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ,
כִּי אֵין בָּנוּ מַעֲשִׂים. עֲשֵׂה עִמָּנוּ חֶסֶד, לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל
וְהוֹשִׁיעֵנוּ. וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲשֶׂה, כִּי עָלֶיךָ עֵינֵינוּ.
זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְיָ וַחֲסָדֶיךָ, כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה. יְהִי חַסְדְּךָ יְיָ
עָלֵינוּ, כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ. אַל תִּזְכָּר לָנוּ עֲוֹנוֹת רִאשׁוֹנִים,
מַהֵר יְקַדְּמוּנוּ רַחֲמֶיךָ, כִּי דַלּוֹנוּ מְאֹד. עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְיָ,
עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. חׇנֵּנוּ יְיָ חׇנֵּנוּ, כִּי רַב שַׂבַעְנוּ בוּז.
בְּרֹגֶז רַחֵם תִּזְכֹּר. בְּרֹגֶז אַהֲבָה תִּזְכֹּר. בְּרֹגֶז עֲקֵדָה
תִּזְכֹּר. בְּרֹגֶז תְּמִימוֹת תִּזְכֹּר. יְיָ הוֹשִׁיעָה, הַמֶּלֶךְ
יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קׇרְאֵנוּ. כִּי הוּא יָדַע יִצְרֵנוּ, זָכוּר כִּי עָפָר
אֲנָחְנוּ. עׇזְרֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ עַל דְּבַר כְּבוֹד שְׁמֶךָ, וְהַצִּילֵנוּ
וְכַפֵּר עַל חַטֹּאתֵינוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ.
דבר דומה
יש בפירוש רש"י:
היום - הימים העתידין כמו עד היום הזה שבכל המקרא שכל הדורות הבאים הקוראים את
המקרא הזה אומרים עד היום הזה על היום שעומדים בו ומ"א ה' יראה עקידה זו
לסלוח לישראל בכל שנה ולהצילם מן הפורענות כדי שיאמר היום הזה בכל הדורות הבאים
בהר ה' יראה אפרו של יצחק צבור ועומד לכפרה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה