בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית כב ג] וַיַּשְׁכֵּם
אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ, וַיִּקַּח אֶת-שְׁנֵי נְעָרָיו
אִתּוֹ, וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ; וַיְבַקַּע, עֲצֵי עֹלָה, וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ,
אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים.
[תרגום אונקלוס] וְאַקְדֵּים
אַבְרָהָם בְּצַפְרָא, וְזָרֵיז יָת חֲמָרֵיהּ, וּדְבַר יָת תְּרֵין עוּלֵימוֹהִי
עִמֵּיהּ, וְיָת יִצְחָק בְּרֵיהּ; וְצַלַּח, אָעֵי לַעֲלָתָא, וְקָם וַאֲזַל,
לְאַתְרָא דַּאֲמַר לֵיהּ יְיָ.
[תרגום יונתן] וְאַקְדֵים אַבְרָהָם
בְּצַפְרָא וְזָרֵיז יַת חַמְרֵיהּ וּדְבַר יַת תְּרֵין טַלְיוֹ עִמֵיהּ יַת
אֱלִיעֶזֶר וְיַת יִשְׁמָעֵאל וְיַת יִצְחָק בְּרֵיהּ וְקָטַע קֵיסִין דַקִיתָא
וּתְאֵנָתָא וְדִיקְלָא דְחַזְיַין לְעָלָתָא וְקָם וְאָזַל לְאַתְרָא דְאָמַר
לֵיהּ יְיָ:
א' תרגום יונתן בעברית
([שרת"י במדינות – בראשית דף 215]):
"וישכם אברהם בבוקר, ויחבוש את
חמורו, וייקח שני נעריו עמו, את אליעזר
ואת ישמעאל, ואת יצחק בנו, וקצץ קיסמים דקים של תאנים ותמרים, הראויים להעולה,
ויקום וילך אל המקום אשר אמר לו ה'."
-
שאלה ראשונה: למה אברהם לקח אתו את
אליעזר וישמעאל?
-
שאלה שניה: הרי עקידת יצחק קורת אחרי
שאברהם שלח את הגר וישמעאל. איך לקח את ישמעאל אתו?
-
קראתי באותו ספר, שזה רק משל לימי
הנעורים של אברהם, לא שממש לקח אתו את אליעזר ואת ישמעאל.
-
יכול להיות עוד משל, להביא בפני יצחק
את דוגמת ישמעאל שנימול בגיל 13, ברצונו החופשי. ואת אליעזר, כאשר יצחק יתבייש
בפני עבד אביו, אליעזר, אם לא יקיים רצון ה'.
אפשר אולי להגיד שאברהם השתמש במן לחץ
חברתי על יצחק, שיצחק ימלא רצון ה'. יכול להיות שאברהם היה מודע לחומרת הניסיון.
לכן, אברהם התכונן למלא רצון ה' כמה שיותר טוב ובצורה מלאה.
-
לפי זה, אפשר אולי לאומר, הניסיון
הזה, עקידת יצחק, היה עבור יצחק ניסיון לא פחות קשה מאשר היה הניסיון בשביל אברהם,
אביו. עוד יותר, יכול להיות שבגלל זה, הניסיון היה עבור אברהם עוד יותר קשה, מפני
שאברהם ראה וידע שגם יצחק, בנו בכורו ואהובו, עובר ניסיון קשה גם כן.
ב' תרגומים דומים למקרא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה