יום חמישי, 25 בינואר 2018

פירוש התורה - וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו, וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .



דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית כב יט] וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו, וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע.  
[תרגום אונקלוס] וְתָב אַבְרָהָם לְוָת עוּלֵימוֹהִי, וְקָמוּ וַאֲזַלוּ כַּחְדָּא לִבְאֵר שָׁבַע; וִיתֵיב אַבְרָהָם, בִּבְאֵר שָׁבַע.
[תרגום יונתן] וּדְבָרוּ מַלְאֲכֵי מְרוֹמָא יַת יִצְחָק וְאוֹבִלוֹהִי לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא וַהֲוָה תַּמָן תְּלַת שְׁנִין וּבְהַהוּא יוֹמָא תַב אַבְרָהָם לְוַת עוּלֵמוֹי וְקָמוּ וַאֲזָלוּ כַּחֲדָא לְבֵירָא דְשָׁבַע וְיָתֵיב אַבְרָהָם בְּבֵירָא דְשָׁבַע
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 225]):
"וייקחו המלאכי מרום את יצחק והובילוהו לבית מדרשו של שם הגדול, והיה בבית תלמוד שם ג' שנים, ובאותו יום שנשלמה עבודת העקידה, בו ביום שב אברהם אל נעריו, ויקומו וילכו יחדו אל באר שבע, וישב אברהם בבאר שבע."
תרגום יונתן מוסיף וּדְבָרוּ מַלְאֲכֵי מְרוֹמָא יַת יִצְחָק וְאוֹבִלוֹהִי לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא וַהֲוָה תַּמָן תְּלַת שְׁנִין שבעברית וייקחו המלאכי מרום את יצחק והובילוהו לבית מדרשו של שם הגדול, והיה בבית תלמוד שם ג' שנים.
-          אפשר אולי לראות את עקידת יצחק כמן בחינת כניסה של יצחק לבית מדרשו של שם. בדרך כלל, מבחני כניסה למוסדות לימוד, הם מבחנים של ידע, הבנה, חכמה. לעומת זאת, מבחן הכניסה לבית מדרשו של שם, הוא מבחן של מידות טובות, של אמונה בהקב"ה. ומדובר לא פחות ולא יותר מאשר כניסה לבית מדרשו של שם הגדול!
לכן, אולי יש כאן רמז גדול: יש מקומות, ואלה לא פחותים ממקומות אחרים, שהכניסה בהם על בסיס מידות טובות, ואמונה בהקב"ה. אולי דוגמה טובה היא כניסה לעולם הבא, כניסה לגן עדן. יכול להיות שבית מדרשו של שם הגדול הוא משל לגן עדן. לכן, אפשר אולי להגיד שיצחק אבינו הגיע לגן עדן עוד בחייו.
-          לפי תרגום יונתן, יצחק אבינו היה בבית מדרשו של שם ג' שנים, ז"א, שלוש שנים. יכול להיות שגם זה מן רמז גדול על משך הלימודים בישיבה. הלימודים בישיבה אמורים להיות ג' שנים. אחרי ג' שנים, התלמידים אמורים לחזור לחיים הרגילים בתוך הקהילה, כולל פרנסה ומשפחה. כול אחד לפי ייעודו! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה