יום שלישי, 13 במרץ 2018

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר, הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי--לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ, נַפְשִׁי; וַיַּגֶּשׁ-לוֹ, וַיֹּאכַל, וַיָּבֵא לוֹ יַיִן, וַיֵּשְׁתְּ.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת תולדות:

[בראשית כז כה]  וַיֹּאמֶר, הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי--לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ, נַפְשִׁי; וַיַּגֶּשׁ-לוֹ, וַיֹּאכַל, וַיָּבֵא לוֹ יַיִן, וַיֵּשְׁתְּ.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר, קָרֵיב לִי וְאֵיכוֹל מִצֵּידָא דִּבְרִי--בְּדִיל דִּתְבָרְכִנָּךְ, נַפְשִׁי; וְקָרֵיב לֵיהּ, וַאֲכַל, וְאַעֵיל לֵיהּ חַמְרָא, וּשְׁתִי.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר קָרֵיב לִי וְאֵיכוֹל מִצֵידָא דִבְרִי בְּגִין תְּבָרְכִינָךְ נַפְשִׁי וְקָרֵיב לֵיהּ וְאָכַל וְלָא הֲוָה חַמְרָא גַבֵּיהּ וְאִזְדַמֵן לֵיהּ מַלְאָכָא וְאַיְיתִי מִן חַמְרָא דְאִצְטִנַע בְּעִינְבוֹיֵי מִן יוֹמֵי שֵׁירוּי עַלְמָא וְיַהֲבֵיהּ בְּיַד יַעֲקב וְיַעֲקב אַמְטֵי לֵיהּ לְאָבוּי וּשְׁתִי
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 300]):
"ואמר (יצחק) קרב אלי ואני אוכל מציד בני כדי שתברך אותך נפשי. ונתקרב אליו, ואכל יצחק, ולא היה מצוי אצלו יין (במה להשקות את אביו), ונזדמן לו מלאך, והביא לא מיין המשומר בענביו מתחילת בריאת העולם ונתנו ביד יעקב, ויעקב הגיש לו לאביו ושתה."
תרגום יונתן מוסיף וְלָא הֲוָה חַמְרָא גַבֵּיהּ וְאִזְדַמֵן לֵיהּ מַלְאָכָא וְאַיְיתִי מִן חַמְרָא דְאִצְטִנַע בְּעִינְבוֹיֵי מִן יוֹמֵי שֵׁירוּי עַלְמָא וְיַהֲבֵיהּ בְּיַד יַעֲקב שבעברית ולא היה מצוי אצלו יין (במה להשקות את אביו), ונזדמן לו מלאך, והביא לא מיין המשומר בענביו מתחילת בריאת העולם ונתנו ביד יעקב .
יכול להיות שתרגום יונתן מוסיף את הכתוב, כאשר מלאך הקב"ה שותף למעשה, כדי לתת לגיטימציה למעשה יעקב, להראות שהקב"ה עוזר ליעקב לקבל את הברכה מיצחק. כפי שרבקה אמרה, אין חשד שיצחק יקלל את יעקב, אלא להפך, לפי נבואת רבקה, הקב"ה עוזר ובעד יעקב שהוא, יעקב, יקבל את ברכת יצחק. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה