יום שלישי, 27 במרץ 2018

פירוש התורה - וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית כח יא] וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.  
[תרגום אונקלוס] וְעָרַע בְּאַתְרָא וּבָת תַּמָּן, אֲרֵי עָאל שִׁמְשָׁא, וּנְסֵיב מֵאַבְנֵי אַתְרָא, וְשַׁוִּי אִיסָדוֹהִי; וּשְׁכֵיב, בְּאַתְרָא הַהוּא
[תרגום יונתן] וְצַלִי בַּאֲתַר בֵּי מוּקְדָשָׁא וּבַת תַּמָן אֲרוּם טְמַע שִׁמְשָׁא וּנְסֵיב אַרְבְּעָה מֵאַבְנֵי אַתְרָא קַדִישׁ וְשַׁוִי אִיסָדוֹי וּשְׁכִיב בְּאַתְרָא הַהוּא:
א' תרגום יונתן בעברית:
"והתפלל (יעקב אבינו) במקום בית המקדש, ולן שם, כאשר שקע השמש, ולקח ארבע מאבני המקום הקדוש, והיו למיטה, ושכב במקום ההוא."
-          תרגום יונתן מפרש ומוסיף וְצַלִי בַּאֲתַר בֵּי מוּקְדָשָׁא שבעברית והתפלל (יעקב אבינו) במקום בית
המקדש...
רש"י גם מפרש באופן דומה:
ויפגע במקום - לא הזכיר הכתוב באיזה מקום, אלא — במקום הנזכר במקום אחר; הוא הר המוריה, שנ' בו "וירא את המקום מרחוק".
-          אַרְבְּעָה מֵאַבְנֵי אַתְרָא שבעברית ארבע מאבני המקום...
לפי אותו הספר ([שרת"י במדינות – בראשית דף 321]), למספר 4 ארבעה יכול להיות כמה משמעויות:
נגד ד׳ אותיות (של שם) הויה, ה׳ רומז ללב, כי ה׳ נקרא בינה והלב מבין, ו׳ נקרא גוף, תפארת ויסוד, ה׳ (אחרונה) נקרא מלכות,
לרמז שישא ד׳ נשים, ונעשו כולן אחד, רומז שכולן היו צדקניות, בלב אחד לשמים, ולהעמיד שבטים מיעקב.
שד׳ האבנים רומזים לד׳ הדגלים במדבר, שהיתה השראת השכינה ביניהם, ואז נעשו אחד, שמחנה שכינה עם הארון היתה באמצע, וכולן שוים בה לטובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה