יום רביעי, 21 במרץ 2018

פירוש התורה - וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו: הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ, וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם, מֵעָל.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת תולדות:
[בראשית כז לט] וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו:  הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ, וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם, מֵעָל.
[תרגום אונקלוס] וַאֲתֵיב יִצְחָק אֲבוּהִי, וַאֲמַר לֵיהּ:  הָא מִטּוּבָא דְּאַרְעָא, יְהֵי מוֹתְבָךְ, וּמִטַּלָּא דִּשְׁמַיָּא, מִלְּעֵילָא
[תרגום יונתן] וְאָתֵיב יִצְחָק וַאֲמַר לְעֵשָו הָא בְּטוּב פֵּרֵי אַרְעָא יְהִי מוֹתָבָךְ וּמִטַלְיָא דִשְׁמַיָא מִלְעֵילָא
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 312]):
"ויען יצחק ויאמר לעשו: הנה מטוב פרי הארץ יהיה מושבך ומטל השמיים מעל."
כתוב באותו הספר:
בספר ינחנו כאן העלה דיצחק לא רצה לברכו לעשו עוד,  ובאמת לא ברך אותו, ומפרש דברי המתרגם ככה, וז״ל: הלשון כפול, כי יש בזה מענה ואמירה, המענה הייתה: איך אוכל לברך אותך ״ הנה משמני הארץ יהיה מושבך״,  בלא ברכה,  וזאת חלקך בארץ מכבר, הנחיל ה' לך אטליא של יון. מאז (דברים לב ח) ״בהנחל עליון גוים״. ואשר אחה מבקש:  ״מטל השמים״, היא ״מעל״ זהו למעלה ממך, היינו לא זכית לזה,  אחרי כי ״אל חרבך תחיה״. והאמירה היה על העתיד..., עכ״ל."
-          לכן, לעשו וצאצאיו אין שום זכות על ארץ ישראל. יש להם איטליה (רומי) ויון.
ז"א, יכול להיות שלפי התורה אין שום זכות של אומות העולם לבקש שלטון בין-לאומי על מקומות הקדושים בירושלים, או במקום אחר בארץ ישראל.
יש כאן אולי פרדוקס ( ז') דבר הסותר את עצמו, קונטרדיקציה, משפט שאינו עומד במבחן ההיגיון, בעיה לא מוסברת: ): אם לעם ישראל, לפי התורה, יש זכות בנים על ארץ ישראל, הרי הזכות הזאת כוללת את כול ארץ ישראל, כולל ירושלים, ו"מקומות הקדושים". אין הפרדה בין זה לזה, ז"א, אי אפשר להסכים על ארץ ישראל, ולא להסכים על המקומות הקדושים. עם ישראל בונה היום מדינת ישראל כמתנחלים, כבנים שחוזרים הביתה ומבקשים את הירושה של אביהם. לכם, אם אומות העולם מסכימים עם זה, הרי זכות עם ישראל היא על כול ארץ ישראל, כולל "המקומות הקדושים".
ב' תרגומים דומים למקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה