יום שלישי, 27 במרץ 2018

פירוש התורה - וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:

[בראשית כח יב] וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ
[תרגום אונקלוס] וַחֲלַם, וְהָא סֻלְמָא נְעִיץ בְּאַרְעָא, וְרֵישֵׁיהּ, מָטֵי עַד צֵית שְׁמַיָּא; וְהָא מַלְאֲכַיָּא דַּייָ, סָלְקִין וְנָחֲתִין בֵּיהּ.
 [תרגום יונתן] וַחֲלָם וְהָא סוּלְמָא קְבוּעַ בְּאַרְעָא וְרֵישֵׁיהּ מָטֵי עַד צֵית שְׁמַיָא וְהָא תְּרֵין מַלְאָכַיָא דַאֲזָלוּ לִסְדוֹם וְאִטְרְדוּ מִן מְחִיצַתְהוֹן מִן בִּגְלַל דְגַלְיָין מַסְטִירִין דְמָרֵי עַלְמָא וַהֲווֹ מַטְרִידִין וְאָזְלִין עַד זְמַן דְנָפַק יַעֲקב מִבֵּית אָבוֹי וְהִינוּן לָוָון יָתֵיהּ בְּחִיסְדָא עַד בֵּית אֵל וּבְהַהוּא יוֹמָא סַלְקִין לִשְׁמֵי מְרוֹמָא עָנִין וְאָמְרִין אִיתוּן חָמוֹן יַעֲקב חֲסִידָא דְאִיקוּנִין דִי לֵיהּ קְבִיעָא בְּכוּרְסֵי יְקָרָא דַהֲוֵיתוּן מִתְחַמְדִין לְמֶחֱמֵי יָתֵיהּ בְּכֵן שְׁאַר מַלְאָכַיָא קַדִישַׁיָא דַיְיָ נַחֲתִין לְמִסְתַּכְּלָא בֵּיהּ:
[ירושלמי (קטעים)] וַחֲלָם וְהָא סוּלְמָא קְבִיעַ בְּאַרְעָא וְרֵישֵׁיהּ מָטֵי עַד צֵית שְׁמַיָא וְהָא מַלְאָכַיָא דִילַוָון יָתֵיהּ מִבֵּיתֵיהּ דְאָבוּי סְלִיקוּ לִמְבַשְרָא לְמַלְאֲכֵי מִרוֹמָא לְמֵימַר אָתוּן חָמוּן לְיַעֲקב גַבְרָא חֲסִידָא דְאִיקוֹנִין דִידֵיהּ בְּכוּרְסֵי דִיקָרָא דַהֲוֵיתוּן מִתְחַמְדִין לְמֵיחֲמֵיהּ יָתֵיהּ וְהָא מַלְאָכִין קַדִישִׁין מִן קֳדָם יְיָ סַלְקִין וְנַחֲתִין וּמִסְתַּכְּלִין בֵּיהּ:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 323]):
" ... והנה שני המלאכים שהלכו ל(חפוך) סדום, וגורשו מן מחיצתם בשביל שגילו סתרי רבון העולם (במה שאמרו ״כי משחיתים אנחנו וגו׳׳׳), והיו מגורשים והולכים עד עת אשר יצא יעקב מבית אביו, והם מלווים אותו בחסד עד בית אל, ובאותו יום עלו לשמי רום, ענו ואמרו לשאר המלאכים שבמרום:  בואו וראו יעקב החסיד, אשד דמות שלו קבועה בכיסא הכבוד, שהייתם חומדים לראות אותו, אז, שאר המלאכים הקדושים של ה׳, יורדים להסתכל בו."
ב' תרגום ירושלמי (קטעים) בעברית:
"וחלם (יעקב) שסולם מוצב ארצה וראשו (של הסולם) מגיע עד קצה השמים. והנה, מלאכים שליוו אותו (את יעקב) מבית אביו עלו לבשר למלאכי המרום, לאמור, אתם ראיתם את יעקב, איש חסיד, שדיוקנו שלו בכיסא הכבוד שהיו חומדים לראות אותו, ומלאכים קדושים מלפני ה' עולים ויורדים ומסתכלים בו (ביעקב)."
ג' יכול להיות שתרגום יונתן וירושלמי (קטעים) מחזקים את הקשר בין יעקב לבין הקב"ה. ז"א, יעקב הוא בחירת הקב"ה, הוא וצאצאיו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה