יום חמישי, 22 במרץ 2018

פירוש התורה - וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת-יַעֲקֹב, וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם--אֶל-לָבָן בֶּן-בְּתוּאֵל, הָאֲרַמִּי, אֲחִי רִבְקָה, אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת תולדות:
[בראשית כח ה] וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת-יַעֲקֹב, וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם--אֶל-לָבָן בֶּן-בְּתוּאֵל, הָאֲרַמִּי, אֲחִי רִבְקָה, אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו
[תרגום אונקלוס] וּשְׁלַח יִצְחָק יָת יַעֲקוֹב, וַאֲזַל לְפַדַּן דַּאֲרָם--לְוָת לָבָן בַּר בְּתוּאֵל, אֲרַמָּאָה, אֲחוּהָא דְּרִבְקָה, אִמֵּיהּ דְּיַעֲקוֹב וְעֵשָׂו.
[תרגום יונתן] וְשָׁדַר יִצְחָק יַת יַעֲקב וְאָזַל לְפַדַן אֲרָם לְוַת לָבָן בַּר בְּתוּאֵל אֲרַמָאָה אָחוּהָא דְרִבְקָה אִימָא דְיַעֲקב וְעֵשָו
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' מפרש רש"י:
אם יעקב ועשו - איני יודע מה מלמדנו
יכול להיות שגם כאן, אבל הפעם במקרא, אולי יש רמז גדול, כמו שכתבתי בפסוק הקודם [בראשית כז מה]: רמז של 'דו-קיום' בין יעקב לבין עשו, בין צאצאי עשו לבין צאצאי יעקב. אבל, זהירות! כמו שכתבתי גם שם, 'דו-קיום', הוא  לא התבוללות, לא ביטול, לא וויתור, מצדו של עם ישראל, אלא כול אחד מן האחים בחלקו, עם ישראל בארץ ישראל, שאר העמים בשאר העולם הזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה