יום שלישי, 13 במרץ 2018

פירוש התורה - יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת תולדות:

[בראשית כז כט] יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ.
[תרגום אונקלוס] יִפְלְחוּנָּךְ עַמְמִין, וְיִשְׁתַּעְבְּדָן לָךְ מַלְכְוָן--הֱוִי רָב לַאֲחָךְ, וְיִסְגְּדוּן לָךְ בְּנֵי אִמָּךְ; לִיטָךְ יְהוֹן לִיטִין, וּבְרִיכָךְ יְהוֹן בְּרִיכִין
[תרגום יונתן] יִשְׁתַּעֲבְּדוּן לָךְ אוּמַיָא כָּל בְּנוֹי דְעֵשָו וִיגַחְנוּן קוּמָךְ מַלְכְּוָותָא כָּל בְּנָהָא דִקְטוּרָה רַב וְשַׁלִיט תְּהִי עַל אָחָךְ וִיהוֹן מְקַדְמִין לְמִשְׁאַל בִּשְׁלָמָךְ בְּנֵי אִמָךְ לָיְטָךְ בְּרִי יְהוֹן לִיטִין כְּבִלְעָם בַּר בְּעוֹר וּמְבָרְכָךְ יְהוֹן בְּרִיכָן כְּמשֶׁה נָבִיא סַפְרֵיהוֹם דְיִשְרָאֵל:
[ירושלמי (קטעים)] יִפְלְחוּן קֳדָמָךְ אוּמַיָא כָּל בְּנוֹי דְאָחוּךְ וְיִשְׁתַּעַבְּדָן לָךְ כָּל מַלְכַיָא כָּל בְּנוֹי דְיִשְׁמָעֵאל הֲוֵי רַב וְשַׁלִיט עַל בְּנֵי קְטוּרָה יְהוֹן מְקַדְמִין וּשְׁאִילֵין בִּשְׁלָמָךְ כָּל בְּנוֹי דְלָבָן אֲחוּהָ דְאִמָךְ מַאן דְלַיִיט יָתָךְ יַעֲקב בְּרִי יֶהֱוֵי לַיִיט כְּבִלְעָם בֶּן בְּעוֹר וּמַאן דִּמְבָרֵךְ יָתָךְ יֶהֱוֵי בְרִיךְ כְּמשֶׁה נְבִיָיא סַפְרֵיהוֹן דְיִשְרָאֵל:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 307]):
" ישתעבדו לך עמים:  כל בני עשו, וישתחוו לפניך. מלכים: כל בניה של קטורה, רב ושליט תהיה על אחיך, ויהיו בני אמך מקדימין לשאול בשלומך, אוררים (המקללים) שלך, בני, יהיו ארורים (מקוללים) כבלעם בן בעור, ומברכיך יהיו ברוכים, כמשה הנביא, סופרם של ישראל."
ב' ירושלמי (קטעים) בעברית:
"יעבדו לפניך אומות, כול בני אחיך, וישתעבדו לך כול מלכים, כול בני ישמעאל, תהיה גדול ושליט על בני קטורה, יהיו מקדמים אותך ושואלים בשלומך כול בני לבן, אחיה של אמך, מי שמקלל אותך יהיה מקולל כמו בלעם בן בעור, ומי שמברך אותך יהיה מבורך כמשה נביא סופריהם של ישראל."
ג' תרגום אונקלוס דומה למקרא.     
ד' יכול להיות שפסוק זה, כולל התוספות של תרגום יונתן, וירושלמי (קטעים) מתייחס לתחום הרוחני, לקרבה להקב"ה. ובאמת כך המצב גם בימינו. מבחינה רוחנית, עם ישראל מעל כול העמים, וכך היה בעבר, כך היום, וכך יהיה, אי"ה. 

יכול להיות שמפסוק זה בא הביטוי כול כך חביב ונעים בבית הכנסת "המברך מבורך!"

תגובה 1:

  1. חזק וברוך עזר לי מאוד אשריכם ישראל יהי רצון שיעבודך עצים וישתחוו לך לאומים אורריך ארור ומברכך ברוך👑💪🏽

    השבמחק