יום רביעי, 18 בינואר 2017

וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים, מִגַּן-עֵדֶן--לַעֲבֹד

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ג כג] וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים, מִגַּן-עֵדֶן--לַעֲבֹד, אֶת-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר לֻקַּח, מִשָּׁם.
[תרגום אונקלוס] ושלחיה ה' אלוהים, מגינתא דעדן--למפלח, בארעא, דאתברי, מתמן
[תרגום יונתן] וְתַרְכֵיהּ יְיָ אֱלהִים מִגִנְתָא דְעֵדֶן וְאָזַל וְיָתִיב בְּטוּר מוֹרִיָה לְמִפְלַח יַת אַדְמָתָא דְאִתְבְּרִי מִתַּמָן:
א' תרגום אונקלוס בעברית (תרגום שלי J ):
ושלח אותו (את אדם וחווה) ה' אלקים מגן עדן, לעבוד בארץ, שממנה נברא.
ב' תרגום יונתן בעברית (תרגום שלי J ):
ויגרש אותו (את אדם) ה' אלקים מגן עדן והלך וישב בהר מוריה (שמה נברא אדם) לעבוד את האדמה שנברא (אדם) ממנה.
ג' בשני התרגומים מופיע בארעא, דאתברי, מתמן וגם יַת אַדְמָתָא דְאִתְבְּרִי מִתַּמָן כאשר במקרא כתוב אֲשֶׁר לֻקַּח, מִשָּׁם.
התרגומים מסבירים ומפרשים את הכתוב במקרא.
ד' תרגום יונתן מוסיף וְאָזַל וְיָתִיב בְּטוּר מוֹרִיָה שבעברית והלך וישב בהר מוריה .
פירוש דומה מופיע בדברי חז"ל:
'ויגרש את האדם' (בראשית ג', כד) – גורש ויצא מגן עדן וישב לו בהר המוריה, ששער גן עדן סמוך להר המוריה, משם לקחו ולשם החזירו... שנאמר 'לעבוד את האדמה אשר לוקח משם' (שם פרק כ).
-          דבר זה אולי מסביר למה הר המוריה, ירושלים, הם מרכז העולם, הרי ממנו, מהר המוריה, מתחילה האנושות.
-          אפשר אולי לשאול, למה אדם הלך מגן עדן להר המוריה, ולא נשאר על יד שאר הגן?
יכול להיות שכאן יש רמז למעבר מחיי הרוח, חיים עליונים, לחיי ארצה, חיים למטה, שהאנושות אמורה להתחיל. יש אולי רמז לגט, כריתה מבחינה חומרית בין העולם העליון לבין העולם התחתון. הקשר ביניהם נשאר בתחום הרוחני. גן עדן היה ונשאר שיא של הרוחניות. אבל לחומר כפי שאנו מכירים אותו, אין מקום בו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה