יום שני, 23 בינואר 2017

וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-קָיִן

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ד ו]  וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-קָיִן:  לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ
[תרגום אונקלוס] ואמר ה', לקין:  למא תקיף לך, ולמא אתכבישו אפך.
[תרגום יונתן]  וַאֲמַר יְיָ לְקַיִן לָמָה תַּקִיף לָךְ וְלָמָה אִתְכְּבִישׁוּ אִיקוּנִין דְאַנְפָּךְ:
א' לעניות דעתי, התרגומים דומים למקרא. לא מצאתי פירושים ברש"י או בהרמב"ן.
ב' אפשר אולי לשאול:
-          איפה אדם וחווה, ההורים של קין? למה הם לא מתערבים בסיפור זה?
-          יכול להיות שסיפור זה דומה או מזכיר במידה מסוימת את הסיפור של יוסף ואחיו? גם בסיפורו של יוסף, יעקב עבינו, אביו של יוסף, היה אוהב אותו יותר משאר אחיו. אחיו של יוסף גם תכננו להרוגו.
-          סיפורו של יוסף ואחיו נגמר בטוב. למה הסיפור של קין והבל נגמר ברע?
יכול להיות שהתשובה נמצאת בפסוק הבא. אחיו של יוסף עשו תשובה, תיקנו מעשיהם. קין לא עשה זאת, אלא המשיך בכפירתו בהקב"ה.
-          יכול להיות שסיפור קין והבל מנבא התנהגות העולם, על השליטה בעולם הזה? אולי הרמז הוא דווקא לא להתנהג בצורה זאת, מפני שלא נשאר זכר מהשולט, אלא רק היסטוריה ומסר גרוע. דרך אגב, יכול להיות שזה נכון מאד, זה מה שקרה לאימפריה מצרים, בבל, פרס, יוון, רומי, ועוד כאלה. לעומת זאת, העם היהודי, "השולט" על ידי הרוח, חי וקיים! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה