יום ראשון, 22 בינואר 2017

וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ד ד]  וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ, וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע יְהוָה, אֶל-הֶבֶל וְאֶל-מִנְחָתוֹ.
[תרגום אונקלוס]  והבל אייתי אף הוא מבכירי עניה, ומשמיניהון; והות רעווא מן קודם ה', בהבל ובקורבניה
[תרגום יונתן] וְהֶבֶל אַיְיתִי אַף הוּא מִבַּכִּירֵי עָנָא וּמִפַּטִימֵהוֹן וַהֲוָה רַעֲוָא קֳדָם יְיָ וּסְבַר אַפִּין בְּהֶבֶל וּבְקָרְבָּנֵיהּ:
א' תרגום אונקלוס בעברית (תרגום שלי J ):
"והבל הביא אף הוא מבכורות צאנו, ומשמניהם. והיה רצון (חן) בפני ה', בהבל, ובקורבנו. "
-          תרגום אונקלוס מסביר במפורש שקורבנו של הבל מצא חן בעיני הקב"ה, מה שלא כתוב בפסוק הקודם, המדבר על קורבנו של קין.
-          דבר שה מתקשר לפירוש רש"י:
וישע - ויפן. וכן (פסוק ה) "לֹא שָׁעָה אֶל מִנְחָתוֹ", לא פנה. וכן (שמות ה ט) וְאַל יִשְׁעוּ, אל יפנו. וכן (איוב יד ו) שְׁעֵה מֵעָלָיו, פנה מעליו:
ב' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 50]) :
"והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלבהן, ויהי עת רצון לפני ה׳ והסביר לו פנים אל הכל ואל קרבנו."
ג' לפי המקרא וגם התרגומים וְהֶבֶל הֵבִיא גַם-הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ , ז"א, הקריב בהמה.
אפשר אולי לשאול: אדם, וגם הדורות אחריו לא אכלו בשר. גם חיות הבר לא אכלו בשר. כול זה עד נוח.
לכן, אפשר לשאול, איך קרה שהבל הקריב בהמה? ז"א, איך קרה שהבל שפך דם בהמה? ועוד, איך קרה שהקב"ה העריך דווקא את קורבנו?
-          יכול להיות שיש כאן שתי סוגיות שונות ונפרדות: אחת, ההערכה של הקב"ה. השנייה, הקרבת קורבן מן החי.
-          סוגיה ראשונה, ההערכה של הקב"ה, יש הרבה כתוב בחז"ל. הבל הביא דברים מובחרים יותר מאשר קין, סימן לכבוד הקב"ה.
-          סוגיה שניה, ההערכה של הקב"ה, יכול להיות שיש רמז לתירוץ בשם הבל:
הבל (ז') - שקר, כזב, שטויות, פתפותי ביצים, קשקשנות, דברים בטלים; הגזמה, גאווה, הפלגה, ניפוח, יהירות
גם המקרא לא מסבירה מה פירוש השם הבל . כתוב ב- .wikipedia.org/wiki/הבל :
שמו של הבל מוזכר במדרש כשם שיש בו צניעות אך גם ריקנות שהובילה אותו לבחירת עבודת  הצאן על פני עבודת האדמה.
יכול להיות שקורבן מן החי קשור לשם, ומתברר גם לאופי של הבל: החיים הם הבל הבלים. יש לחיים ערך רק כאשר מקריבים אותם להקב"ה. ידוע שעכו"ם, עובדי ע"ז, השליכו רעיון זה גם לקורבנות אנוש.
וגם ידוע שהיהדות דוחה בתוקף קורבנות אנוש, כפי שהקב"ה מנע מאברהם אבינו להקריב בנו יחידו יצחק. ביהדות נשארו רק קורבנות בהמה, צאן, וציפור, יונה ותור. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה