יום רביעי, 11 בינואר 2017

וְקוֹץ וְדַרְדַּר, תַּצְמִיחַ לָךְ; וְאָכַלְתָּ, אֶת-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ג יח]  וְקוֹץ וְדַרְדַּר, תַּצְמִיחַ לָךְ; וְאָכַלְתָּ, אֶת-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה
[תרגום אונקלוס] וכובין ואטדין, תצמח לך; ותיכול, ית עסבא דחקלא.
[תרגום יונתן] וְכוּבִין וְאַטְדִין תִּצְמַח וְתַרְבֵּי בְּדִילָךְ וְתֵיכוֹל יַת עִשְבָּא דְעַל אַפֵּי בְּרָא עָנֵי אָדָם וְאָמַר בְּבָעוּ רַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ דְלָא נִתְחַשֵׁב כִּבְּעִירָא דְנֵיכוֹל עִיסְבָּא דְאַפֵּי בְּרָא נֵיקוּם כְּעַן וְנִלְעֵי בְּלֵיעוּת יְדַיי וְנֵיכוֹל מָזוֹן מִן מְזוֹנָא דְאַרְעָא וּבְכֵן יִתְאַפְרֵשׁ כְּעַן קָדָמָךְ בֵּין בְּנֵי אֵינָשָׁא וּבֵין בְּנֵי בְּעִירָא:
א' תרגום אונקלוס דומה למקרא.
ב' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 43]) :
"וקוץ ודרדר תצמיח ויגדל בשבילך ואכלת את העשב שעל פני השדה, ענה אדם ואמר: אבקש רחמים מלפניך ה׳, שלא נחשב כבהמה, אשר נאכל מעשב שע״פ האדמה, נעמוד עתה ונעמול בעמל ידינו, ונאכל לחם מן הלחם שעל הארץ, ובכן יהיה הפרש עתה לפניך בין בני אדם ובין בני בהמה"
ג' תרגום יונתן מוסיף:
עָנֵי אָדָם וְאָמַר בְּבָעוּ רַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ דְלָא נִתְחַשֵׁב כִּבְּעִירָא דְנֵיכוֹל עִיסְבָּא דְאַפֵּי בְּרָא נֵיקוּם כְּעַן וְנִלְעֵי בְּלֵיעוּת יְדַיי וְנֵיכוֹל מָזוֹן מִן מְזוֹנָא דְאַרְעָא וּבְכֵן יִתְאַפְרֵשׁ כְּעַן קָדָמָךְ בֵּין בְּנֵי אֵינָשָׁא וּבֵין בְּנֵי בְּעִירָא:
שבעברית
ענה אדם ואמר: אבקש רחמים מלפניך ה׳, שלא נחשב כבהמה, אשר נאכל מעשב שע״פ האדמה, נעמוד עתה ונעמול בעמל ידינו, ונאכל לחם מן הלחם שעל הארץ, ובכן יהיה הפרש עתה לפניך בין בני אדם ובין בני בהמה"
מביא שרת"י בהמשך ([שרת"י במדינות – בראשית דף 44]) :
-          הא דכתב המתרגם שאדם ביקש רחמים מלפניו יתברך שלא יהיה נחשב כבהמה, ששניהם יאכלו מ ע שכ הארץ, כן אי׳ בפסחים (קיח.).
-          יכול להיות כאן רמז גדול: לפי חז"ל, אדם מבקש מהקב"ה להיבדל מן הבהמה באוכל שהוא אוכל. הסיבה לכך, אדם חושד הידמה לבהמה אם יואכל  אוכל כמוה. ז"א, האוכל הלא מתאים לו שאדם אוכל אלול להשפיע עליו לרעה.
הדבר דומה לסברת חז"ל שאוכל לא כשר משפיע לרעה על היהודי שאוכלו.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה