יום רביעי, 11 באפריל 2018

פירוש התורה - וַתַּהַר עוֹד--וַתֵּלֶד, בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל: בֵּן שֵׁנִי, לְיַעֲקֹב.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית ל ז] וַתַּהַר עוֹד--וַתֵּלֶד, בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל:  בֵּן שֵׁנִי, לְיַעֲקֹב
[תרגום אונקלוס] וְעַדִּיאַת עוֹד--וִילֵידַת, בִּלְהָה אַמְתַּהּ דְּרָחֵל:  בַּר תִּנְיָן, לְיַעֲקוֹב
[תרגום יונתן] וְאִתְעַבָּרַת תּוּב וִילֵידַת בִּלְהָה אַמְתָא דְרָחֵל בַּר תִּנְיַין לְיַעֲקב:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' כתוב במקרא, וגם בדומה בתרגומים, בֵּן שֵׁנִי, לְיַעֲקֹב .
אפילו שליעקב אבינו היו כבר, עוד ארבעה בנים מלאה. לכן, יכול להיות שיש הבדלים בין בני יעקב, לפי אמם, לאה, רחל, זילפה, או בלהה. אפילו שכול האימות היו בנותיו של לבן.
מוזר, או מעניין, שלמרות כול ההבדלים שיכולים להיות ביניהם, חלוקת השבטים בשתי המלכויות, יהודה וישראל, לא נעשתה לפי הקשר לאימהותיהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה