יום שלישי, 24 באפריל 2018

פירוש התורה - כִּי כָל-הָעֹשֶׁר, אֲשֶׁר הִצִּיל אֱלֹהִים מֵאָבִינוּ--לָנוּ הוּא, וּלְבָנֵינוּ; וְעַתָּה, כֹּל אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֵלֶיךָ--עֲשֵׂה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית לא טז] כִּי כָל-הָעֹשֶׁר, אֲשֶׁר הִצִּיל אֱלֹהִים מֵאָבִינוּ--לָנוּ הוּא, וּלְבָנֵינוּ; וְעַתָּה, כֹּל אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֵלֶיךָ--עֲשֵׂה.
[תרגום אונקלוס] אֲרֵי כָּל עֻתְרָא, דְּאַפְרֵישׁ יְיָ מֵאֲבוּנָא--דִּילַנָא הוּא, וְדִבְנַנָא; וּכְעַן, כֹּל דַּאֲמַר יְיָ לָךְ--עֲבֵיד.
[תרגום יונתן] אֲרוּם כָּל עוּתְרָא דְרוֹקַן יְיָ מִן אָבוּנָא דִי לָנָא הוּא וְדִבְנָנָא וּכְדוֹן כָּל דְאָמַר יְיָ לָךְ עִבֵיד
[ירושלמי (קטעים)] סְגוּלֵיהּ:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' לפי הפשט, כול מה שהקב"ה עשה והביא ליעקב מצאן לבן, היה שייך לנשות יעקב , שהן בנות לבן, ולבניהן. ז"א, כול מה שהקב"ה העביר ליעקב מממון לבן היה אך ורק בזכות, והיה מגיע ליעקב.
דבר זה מתקשר עם מה שנאמר בפסוק הקודם, עם ישראל אינו חייב כלום, אבל ממש כלום לעמי כנען, או לעמים האחרים הסובבים עם ישראל. יש לזה חשיבות אידאולוגיית עצומה: עם ישראל יושב בזכות ויושר, ללא שום עוררים, בארץ ישראל, ארץ שהקב"ה נתן לאבותינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה