יום ראשון, 15 באפריל 2018

פירוש התורה - וַתֹּאמֶר לֵאָה--בְּאָשְׁרִי, כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת; וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, אָשֵׁר.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית ל יג] וַתֹּאמֶר לֵאָה--בְּאָשְׁרִי, כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת; וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, אָשֵׁר.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַרַת לֵאָה--תֻּשְׁבְּחָא הֲוָת לִי, אֲרֵי בְּכֵין יְשַׁבְּחוּנַּנִי נְשַׁיָּא; וּקְרָת יָת שְׁמֵיהּ, אָשֵׁר.
[תרגום יונתן] וַאֲמַרַת לֵאָה תּוּשְׁבַּחְתָּא הֲוַת לִי אֲרוּם שַׁבָּחוּ לִי בְּנַת יִשְרָאֵל וְהֵיכְדֵין עֲתִידִין בְּנוֹי לְשַׁבָּחָא קֳדָם יְיָ עַל טַב פֵּירֵי אַרְעֲהוֹם וּקְרַת יַת שְׁמֵיהּ אָשֵׁר:
א' תרגום אונקלוס בעברית:
"ואמרה לאה: שבח יש לי, הרי בזה ישבחו אותי הנשים. וקראה את שמו אשר."
-          מעניין אולי לקשור את הפסוק הזה לברכה שקיבל אשר מאביו יעקב, הבטיח לאשר נחלה פורייה, אשר
תניב לו מַעֲדַנֵּי-מֶלֶךְ, כמו שנאמר:
[בראשית מט כ] מֵאָשֵׁר, שְׁמֵנָה לַחְמוֹ; וְהוּא יִתֵּן, מַעֲדַנֵּי-מֶלֶךְ
ב' תרגום יונתן בעברית:
"ואמרה לאה, שבח יש לי, כאשר שיבחו אותי בנות ישראל, ואיך עתידים בניי לשבח לפני (את) ה' על טוב הפירות של ארצם. וקראה (לאה) את שמו אשר."
ג' מלבי"ם מפרש:
ב-אשרי  -  יש הבדל בין אושר ובין הצלחה. שההצלחה היא בעניני העולם, והאושר היא באושר הנפש, אמרה הגם שאיני מצלחת כי אישי לא יאהב אותי אני מאושרת, כי "אשרוני בנות", הכל חושבים אותי למאושרת ובת עוה"ב ומאשרים את מעשי, ובזכות זה זכיתי לכך:  
-          תרגום יונתן מקשר אולי בין הפסוק הזה, לבין ברכת יעקב אבינו על אשר. אפשר אולי לקשור בין
עושר טוב הארץ של אשר לבין השבח שמשבחות בנות ישראל את לאה, אמו של אשר.
אפשר אולי לתרץ, לבנות ישראל, לנשות ישראל, חשובה להן ביותר תבואת הארץ, לתת אוכל למשפחותיהם. לכן, בנות ישראל משבחות את לאה, אמה של אשר, שבזכות התפילות שלו ושבחו להקב"ה, יש בארץ שפע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה