יום שני, 30 באפריל 2018

פירוש התורה - וַיָּבֹא לָבָן בְּאֹהֶל יַעֲקֹב וּבְאֹהֶל לֵאָה, וּבְאֹהֶל שְׁתֵּי הָאֲמָהֹת--וְלֹא מָצָא; וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה, וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית לא לג] וַיָּבֹא לָבָן בְּאֹהֶל יַעֲקֹב וּבְאֹהֶל לֵאָה, וּבְאֹהֶל שְׁתֵּי הָאֲמָהֹת--וְלֹא מָצָא; וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה, וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל
[תרגום אונקלוס] וְעָאל לָבָן בְּמַשְׁכְּנָא דְּיַעֲקוֹב וּבְמַשְׁכְּנָא דְּלֵאָה, וּבְמַשְׁכְּנָא דְּתַרְתֵּין לְחֵינָתָא--וְלָא אַשְׁכַּח; וּנְפַק מִמַּשְׁכְּנָא דְּלֵאָה, וְעָאל בְּמַשְׁכְּנָא דְּרָחֵל.
[תרגום יונתן] וְעַל לָבָן בְּמַשְׁכְּנָא דְיַעֲקב וּמַשְׁכְּנָא דְלֵאָה וּבְמַשְׁכְּנֵהוֹן דְתַרְתֵּין לְחֵינָתָא וְלָא אַשְׁכַּח וּנְפַק מִמַשְׁכְּנָא דְלֵאָה וְעַל בְּמַשְׁכְּנָא דְרָחֵל
א' כתוב במקרא שְׁתֵּי הָאֲמָהֹת, וכתוב בתרגומים דְּתַרְתֵּין לְחֵינָתָא שבעברית שתי הפילגשות .
למרות שזלפה ובלהה היו אחיות של לאה ורחל לפי אביהם לבן, היו משוחררות, היו נשי יעקב,  המקרא וגם התרגומים קוראים להן אמה ופילגש.
יכול להיות שזה מסביר למה יעקב אבינו קרא רק ללאה ורחל כאשר שאל אותן אם רוצות לעזוב את ביתם וללכת אתו לארץ ישראל.
ב' תרגומים דומים למקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה