יום רביעי, 18 באפריל 2018

פירוש התורה - וַיִּקַּח-לוֹ יַעֲקֹב, מַקַּל לִבְנֶה לַח--וְלוּז וְעַרְמוֹן; וַיְפַצֵּל בָּהֵן, פְּצָלוֹת לְבָנוֹת--מַחְשֹׂף הַלָּבָן, אֲשֶׁר עַל-הַמַּקְלוֹת.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית ל לז] וַיִּקַּח-לוֹ יַעֲקֹב, מַקַּל לִבְנֶה לַח--וְלוּז וְעַרְמוֹן; וַיְפַצֵּל בָּהֵן, פְּצָלוֹת לְבָנוֹת--מַחְשֹׂף הַלָּבָן, אֲשֶׁר עַל-הַמַּקְלוֹת
[תרגום אונקלוס]  וּנְסֵיב לֵיהּ יַעֲקוֹב, חֻטְרִין דִּלְבַן רַטִּיבִין--וּדְלוּז וְדִדְלוּב; וְקַלֵּיף בְּהוֹן, קַלְפִין חִיוָרִין--קִלּוּף חִיוָר, דְּעַל חֻטְרַיָּא
[תרגום יונתן] וּנְסֵיב לֵיהּ יַעֲקב חוֹטֶר דְפָרַח לָבָן וְדִילוֹז וְאַרְדְפוֹי וּקְלַף בְּהוֹן קְלִיפִין חִיוְורִין לְגַלָאָה חִיוְורָא דְעַל חוּטְרַיָא:
א' תרגומים דומים למקרא. 
ב' רש"י מסביר:
מקל לבנה - עץ הוא ושמו לבנה כמה דתימא (הושע ד) תחת אלון ולבנה ואומר אני הוא שקורין טרימב"ל שהוא לבן (עזפענהאלץ)
לח  - כשהוא רטוב
ולוז - ועוד לקח מקל לוז עץ שגדלין בו אגוזים דקים קולדר"י בלע"ז (האזעלנוס שטרויך)
וערמון - קשטניי"ר (בלע"ז קאסטאניס בוים)
פצלות - קלופים קלופים שהיה עושהו מנומר
מחשף הלבן - גלוי לובן של מקל כשהיה קולפו היה נראה ונגלה לובן שלו במקום הקלוף
ג' יכול להיות שגם כאן יש רמז גדול, לקלף את הקליפה עד שיוצא הלבן מַחְשֹׂף הַלָּבָן, אֲשֶׁר עַל-הַמַּקְלוֹת

כך גם בעם ישראל, לקלף את הקליפה שעל עם ישראל, ומגיעים לגרעין הלבן, הטהור, והקדוש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה