יום רביעי, 18 באפריל 2018

פירוש התורה - וַיָּסַר בַּיּוֹם הַהוּא אֶת-הַתְּיָשִׁים הָעֲקֻדִּים וְהַטְּלֻאִים, וְאֵת כָּל-הָעִזִּים הַנְּקֻדּוֹת וְהַטְּלֻאֹת, כֹּל אֲשֶׁר-לָבָן בּוֹ, וְכָל-חוּם בַּכְּשָׂבִים; וַיִּתֵּן, בְּיַד-בָּנָיו.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים


כתוב בספר בראשית, פרשת ויצא:
[בראשית ל לה] וַיָּסַר בַּיּוֹם הַהוּא אֶת-הַתְּיָשִׁים הָעֲקֻדִּים וְהַטְּלֻאִים, וְאֵת כָּל-הָעִזִּים הַנְּקֻדּוֹת וְהַטְּלֻאֹת, כֹּל אֲשֶׁר-לָבָן בּוֹ, וְכָל-חוּם בַּכְּשָׂבִים; וַיִּתֵּן, בְּיַד-בָּנָיו.
[תרגום אונקלוס] וְאַעְדִּי בְּיוֹמָא הַהוּא יָת תֵּישַׁיָּא רְגוֹלַיָּא וּרְקוֹעַיָּא, וְיָת כָּל עִזַּיָּא נְמוֹרָתָא וּרְקוֹעָתָא, כֹּל דְּחִיוָר בֵּיהּ, וְכָל דִּשְׁחוֹם בְּאִמְּרַיָּא; וִיהַב, בְּיַד בְּנוֹהִי
[תרגום יונתן] וְאַפְרֵישׁ בְּיוֹמָא הַהוּא יַת בָּרְחַיָא דְסִימָנָא בְּרִגְלֵיהוֹן וּקְרוּחַיָא וְיַת כָּל עִיזַיָא נְמוֹרְתָּא וּקְרוֹחְתָּא כָּל דִי שׁוּמָא חִיוְורָא בֵּיהּ וְכָל דִי לְחוּשׁ בְּאִימְרַיָא וִיהַב בִּידָא דִבְנוֹי:
א' תרגומים דומים למקרא. 
ב' המעשים של לבן הן למרמה ושקר על יעקב אבינו. רואים שמה שלבן עשה, שהחליף בין רחל לבין לאה, זה לא היה דבר חד פעמי, אלא אופן חיים. יכול להיות שזה היה אופן החיים של כול אומות העולם בזמן ההוא, כולם חשבו שרק על ידי מרמה ותחבולות אפשר לשרוד ולהתקיים, על חשבון האחרים.
ובא יעקב אבינו ומוכיח שאפשר גם אחרת, אפשר להתקיים, ואפילו עוד יותר טוב, על ידי האמונה בהקב"ה, ועל ידי הברכות של הקב"ה, ועל ידי קיום המצוות של הקב"ה, בין אדם לחברו, ובין אדם למקום. וזה אומות העולם לא ידעו לקבל, ועל זה אומות העולם שנאו את יעקב אבינו, וזה אקטואלי גם בימינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה