יום חמישי, 26 באוגוסט 2021

[במדבר יד יח] יְהוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד נֹשֵׂא עָו‍ֹן וָפָשַׁע וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים.

 דברים חיים רחמים

            כתוב בספר במדבר, פרשת שלח:        

[במדבר יד יח] יְהוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד נֹשֵׂא עָו‍ֹן וָפָשַׁע וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים.

[תרגום אונקלוס] יְיָ מַרְחֵיק רְגַז וּמַסְגֵּי לְמֶעֱבַד טָבְוָן שָׁבֵיק לַעֲוָיָן וְלִמְרוֹד סָלַח לִדְתָּיְבִין לְאוֹרָיְתֵיהּ וְלִדְלָא תָּיְבִין לָא מְזַכֵּי מַסְעַר חוֹבֵי אֲבָהָן עַל בְּנִין מָרָדִין עַל דָּר תְּלִיתַאי וְעַל דָּר רְבִיעָאי׃

[תרגום יונתן] יְיָ אֲרִיךְ רוּחַ וְקָרִיב רַחֲמִין שְׁרֵי לְתוּבִין וּמְכַפֵּר עַל סוּרְחָנוּן מַזְכֵּי לִדְתַיְיבִין לְאוֹרַיְיתָא וְלִדְלָא תַיְיבִין לָא מְזַכֵּי מַסְעַר חוֹבֵי אַבְהָן רַשִׁיעִין עַל בְּנִין מְרוֹדִין עַל דַר תְּלִיתָאֵי וְעַל דַר רְבִיעָאֵי:

[ירושלמי (קטעים)] יְיָ אָרִיךְ רַחֲמִין וּרְחַק רְגַז וְקָרֵיב רַחֲמִין וּמַסְגֵי לְמֶעֱבַּד חֶסֶד וּקְשׁוֹט וּמְזַכַּיָא לָא מְזַכֵּי יְיָ חַיָיבַיָא בְּיוֹמָא דִינָא מַדְכַּר חוֹבֵי אַבְהָן רַשִׁיעִין עַל בְּנִין מְרָדִין:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 227]):  

ה׳ ארך רוח ומקרב רחמים, מתיר (העוברים מקשר להעבירה) לשבים, ומכפר על פשעיהם, ומזכה לשבים לתורה ,ולאלה שאינם שבים לא מזכה, פוקד עוון אבות רשעים על בנים מורדים, על דור שלישי ועל דור רביעי.

-        ירושלמי (קטעים) בעברית:

ה' ארוך רחמים, ומרחיק רוגז, ומקרב רחמים, ומרבה (טוב ?) לעושה חסד ואמת ומזכה (אותם ?). ה' לא מזכה חוטאים, ביום הדין זוכר חטאים של אבות רשעים על בנים מורדים.

-        תרגום אונקלוס דומה לתרגום יונתן.

-        תרגומים מסבירים את הפסוק פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל בָּנִים. מדובר על מַדְכַּר חוֹבֵי אַבְהָן רַשִׁיעִין עַל בְּנִין מְרָדִין:, כפי שכתוב

בירושלמי (קטעים), ודומה לו גם בתרגומים האחרים.

-        יש אולי כאן מקום לפרפר: שכרו של צדיק בן צדיק גבוה יותר מאשר שכרו של צדיק. בדומה לזה, עונשו של רשע בן רשע

חמור יותר מאשר עונשו של רשע. איך יכול להיות דבר כזה? הרי אמור להיות הפוך, בן צדיק לומד מאבא שלו להיות צדיק. לעומת זאת, צדיק עושה זאת הוא בעצמו, לומד בעצמו להיות צדיק. לכן, במבט ראשון, השכר של הצדיק אמור להיות יותר גבוה משכרו של צדיק בן צדיק.

אבל, זה רק במבט ראשון. אפשר לתרץ זאת על ידי 'מי שעושה ומצווה, שכרו יותר גבוה מאשר שכרו של מי שעושה ולא מצווה.' צדיק בן צדיק מצווה להיות במידות טובות על ידי אבא שלו, על ידי הירושה המשפחתית. דבר דומה עם רשע בן רשע: הוא ראה אצל אבא שלו כמה לא טוב להיות רשע, לכן היה צריך להתרחק מהרשע מאד מאד.

תירוץ אחר: צדיק בן צדיק מקבל שכר גם בזכות האבא שלו, שגם היה צדיק. רשע בו רשע מקבל עונש יותר גדול גם בגלל האבא שלו, שהוא בעצמו הי רשע, ולפי הפסוק הזה, פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבוֹת עַל בָּנִים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה